Krijgt Mercedes niet te vaak het voordeel van de twijfel? Red Bull-topman Helmut Marko vraagt het zich af. “Laat ik het zo zeggen, het is opvallend dat alle regelveranderingen en andere beslissingen steeds in het voordeel werken van Mercedes”, aldus Marko.

Aanleiding voor zijn uitspraken is het incident met Lewis Hamilton en Sebastian Vettel afgelopen weekend in Canada. Vettel zag zijn kansen op winst in rook opgaan toen hij een tijdstraf aan de broek kreeg voor ‘het gevaarlijk terugkeren op de baan’ na een fout. Marko nam het op voor Vettel die na de race met veel misbaar zijn ongenoegen liet zien over de straf. “Toen hij de bordjes omwisselde (p1 en p2), liet hij aan de jonge kijker zien dat je altijd voor je waarden moet blijven staan”, aldus Marko tegen het Duitse Auto Bild.

Lees ook: Max Verstappen: ‘Houd tien jaar vast aan dezelfde regels’

Waar er vroeger nog weleens naar Ferrari werd gewezen als het om het favoriete jongetje van de klas ging, suggereert Marko nu een pro-Mercedes houding bij de FIA. “Pirelli veranderde bijvoorbeeld de banden voor 2019 zodat ze minder snel oververhit raken terwijl Mercedes als enige daar vorig jaar problemen mee had. En zij zijn de enige die de banden op de juiste temperatuur krijgen.”

“Het idee van de auto’s voor 2019 was dat ze minder downforce zouden hebben. Mercedes heeft vervolgens juist een auto gebouwd met veel downforce en grip, achteraf blijkt dat nu juist precies wat je nodig hebt om die banden te laten werken“, zegt Marko die lijkt te denken aan een duister Mercedes-FIA-complot. “Ik kan niet bewijzen dat Mercedes eerder data heeft gekregen maar ik sluit het ook niet uit.”

Lees ook: Rondje buitenlandse media: ‘Sport gaat zo kapot’ en ‘Vettel moet in de spiegel kijken’

Toto Wolff zei dit weekend al de buik vol te hebben van het geklaag over de kwaliteit van de Pirelli-banden. “Zij hebben de ondankbare taak banden te ontwikkelen die het strategiespel belangrijker maken.De ene keer heb je het sneller door, de andere keer heb je er meer problemen. We doen gewoon ons best met wat we krijgen van Pirelli.”