Marussia maakt geen haast met het vinden van een vervanger van de naar Williams vertrokken technisch directeur Pat Symonds. Dat vertelt sporting director en Marussia F1-president Graeme Lowdon.

“Het vertrek van Pat heeft eigenlijk maar een minimale impact op ons team, want hij heeft in zijn tijd bij ons een goede technische structuur opgezet en flink wat getalenteerde mensen binnengehaald”, legt Lowdon uit aan Autosport.

“Daarnaast is onze huidige auto een stuk beter dan zijn voorgangers, en de auto voor 2014 wordt door dezelfde groep mensen en onder dezelfde technische structuur gebouwd als die van 2013”, zo geeft het Marussia-kopstuk aan dat hij zich geen zorgen maakt over de korte termijn. “Zolang we geen vertraging oplopen met de 2014-auto en de samenwerking met Ferrari goed op gang komt, loopt het wel los.”

Evalueren
“Voor 2015 hebben we wellicht wel een probleem, maar we hebben tijd genoeg om maatregelen te treffen voordat het zover is, dus daar zijn we nu over aan het nadenken.”

Volgens Lowdon kan de zoektocht naar een nieuwe technisch directeur Marussia zelfs ‘een goede kans bieden de volgende stap te zetten’. “Nu de structuur op orde is, moeten we maar eens evalueren wat het beste voor ons is: een technische directeur strikken die net als Pat goed is in het managementgedeelte, of juist eentje vastleggen die een goede ontwerper is of veel over aerodynamica weet.”

Symonds
Het vertrek van Symonds, die sinds medio 2011 in dienst was, is verder niet als een verrassing gekomen, vertelt Lowdon. “Het ging weliswaar erg snel, want Pat had een minder lange opzegtermijn dan veel andere technisch directeurs, maar als team moet je voorbereid zijn op dit soort zaken.”

“Pat was ongetwijfeld in trek bij een aantal andere teams, en Williams heeft hem een kans geboden die erg interessant voor hem was en die hij als racer uiteraard heeft aangepakt. Wij wensen hem daar verder het beste, al willen we hem op het circuit natuurlijk verslaan.”

Symonds heeft al een lange carrière in de Formule 1 achter de rug. De Engelsman trad in 1981 in dienst bij Toleman en bleef bij het team uit Enstone toen dit door de jaren heen in Benetton en later Renault veranderde. In 2009 werd hij ontslagen en geschorst vanwege zijn rol bij Crashgate, waarna hij in 2011 als adviseur aan de slag ging bij Marussia en begin dit jaar de rol van technisch directeur op zich nam.