Volgens Lowdon wordt de oneerlijke behandeling veroorzaakt door het feit dat er nog altijd geen nieuw Concorde Verdrag is getekend, nadat het vorige akkoord eind 2012 is afgelopen, terwijl Marussia – in tegenstelling tot naar verluidt alle andere teams – evenmin een daarvan onafhankelijke overeenkomst heeft gesloten met de commerciële rechtenhouder, oftewel Bernie Ecclestone “Deze sport hangt van de mysteries aan elkaar, en één ervan is dat wij om onverklaarbare redenen nog geen commerciële deal hebben. Waarom wij anders behandeld worden dan de andere teams, is me echter een raadsel.” Concorde Verdrag
In een verder interview met The Guardian voegt Lowdon hier nog aan toe dat de huidige situatie, waarin de Formule 1 verder gaat zonder Concorde Verdrag, oftewel een bestand tussen de teams, de commerciële uitbater en de FIA, op de lange termijn niet in stand te houden is. “Onder de huidige omstandigheden is het tot op bepaalde hoogte mogelijk om succes te kopen door enorm veel geld te investeren. Dat bekent dat teams het geld dat ze hebben ook gelijk uitgeven , maar zodra je dan een punt bereikt waarop je wel investeert maar plotseling geen succes meer hebt en er dus ook geen geld in het laatje komt, zit je direct in de problemen.” Volgens Lowdon staat niet alleen Marussia door het uitblijven van duidelijke financiële afspraken ‘onder druk’, maar zijn er meer teams die in deze moeilijke economische tijd met problemen kampen: “Je hoort continu verhalen over de financiële problemen van teams uit zowel de top, de middenmoot en het achterveld, en dat lijkt me geen goede reclame voor de sport”, aldus Lowdon