Max Verstappen en Daniel Ricciardo blijven tot nu toe domineren, de Red Bulls waren tijdens de tweede vrije training van de Grand Prix van Mexico een seconde sneller dan de rest. Er zijn echter wel reden voor zorgen, vooral in de garage van Max Verstappen. Zijn Red Bull viel plots stil aan het eind van de training.

Het blijft glibberen op het Autódromo Hermanos Jodríguez, net als eerder vandaag ligt er ook in de tweede training nog altijd veel stof en andere vuiligheid op het semi-permanente circuit. Het is zoeken voor de teams en de ijle lucht maakt het niet gemakkelijk. Downforce is schaars en de motoren hebben het ook zwaar.

Ferrari en ook Mercedes hebben de grip nog niet echt gevonden. www.sutton-images.com

Circuit vreet banden
In het begin van de sessie hebben meerdere coureurs ‘momentjes’. In de eerste bocht na het lange rechte stuk bijvoorbeeld, Lewis Hamilton blokkeert er zijn wielen en schiet rechtdoor. Ook Kimi Räikkönen heeft moeite in dezelfde bocht. Teams hebben dit weekend fors ingezet op de roze hypersofts maar beelden in slowmotion tonen aan dat deze in een paar ronden als het ware worden opgegeten.

Na een uur is iedereen klaar met zijn kwalificatiesimulatie en staat er een interessante top-10 op het bord. De Red Bulls zijn net als eerder vandaag 1 en 2 en het gat naar de rest is aanzienlijk. Verstappens 1:16.720 is ruim 1.1 seconde sneller dan Carlos Sainz en Sebastian Vettel. Sainz’ teamgenoot Hulkenberg volgt kort daarop met 1:18.046. De rest van de top-10 zit daarachter binnen viertienden van een seconde.  Brendon Hartley verrast met een zesde plek. Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas en Sergio Perez maken de top-tien vol.

Renault verrast met twee auto’s in top-5 www.sutton-images.com

Verstappen aan de kant
Met een half uur te gaan is het tijd voor de longruns en ook dan oogt Red Bull sterk. Waar Vettel en Hamilton hun beklag doen over de slijtage van hun banden, zetten zowel Ricciardo en Verstappen ronde na ronde snellere tijden neer. Verstappen is net begonnen aan zijn laatste racesimulatie als aan het einde van het rechte stuk zijn auto stilvalt. Aan boord is het plotsklaps doodstil, het doet denken aan de elektrische problemen waardoor Ricciardo vorige week moest opgeven. Op de radio informeert Verstappen rustig of hij de remmen nog moet koelen, over de aard van de problemen zegt hij nog niets.

Red Bull heeft natuurlijk veel problemen gekend dit seizoen met de betrouwbaarheid van de Renault-motor. Grote vraag is nu of het noodlot ook toeslaat in een weekend waarin Red Bull op het oog ontzettend sterk is.