McLaren heeft geen spijt van het size-zero-concept, dat in de problematische MP4-30 van afgelopen seizoen zat verwerkt. Volgens teambaas Eric Boullier zal ook de nieuwe McLaren het radicale aerodynamische principe volgen.

De Britse renstal introduceerde het size-zero-idee begin vorig jaar bij de presentatie van de MP4-30. De Honda-motor en andere onderdelen zaten zeer compact ingebouwd in de achterkant van de auto, zodat het bodywork aldaar een extra ranke vorm kon aannemen. Het samengeperste ontwerp leverde echter koelingsproblemen op, die debet waren aan de problemen die McLaren met de nieuwe Honda-krachtbron had.

“We hebben er totaal geen spijt van”, zegt Boullier desondanks tegen Autosport. “Als je wilt winnen, moet je niet de concurrentie kopieëren. Dan moet je zelf met een beter idee komen.” Dat het concept voor zo veel problemen zou zorgen, had de Fransman niet verwacht. “Maar we wisten gewoon dat we iets moesten verzinnen dat beter was dan wat de concurrentie had.”

Zeker weten
De achterzijde van de nieuwe auto wordt volgens Boullier ‘zeker weten’ weer size-zero. “Vergeet niet dat vijf jaar geleden qua design alles was toegestaan”, zegt de teambaas. “Nu is dat niet meer zo. Er zijn meer beperkingen, waardoor het moeilijker is onze achterstand in te lopen. Maar toch lukt ons dat. En de nieuwe auto is nu al beter dan de oude, dus het ziet ernaar uit dat we nog een stap gaan maken.”

McLaren onthulde maandag op Twitter de datum voor de lancering van de nieuwe auto, die MP4-31 gaat heten. Op 21 februari, één dag voor het begin van de wintertests, presenteren de Britten hun nieuwe wagen op hun website.