*

McLaren overweegt volwaardig Indycar-programma

Daan de Geus

Daan de Geus

26 mei 2017 08:37

McLaren overweegt volwaardig Indycar-programma
Sutton Images

Het team van McLaren overweegt een fulltime Indycar-programma voor de nabije toekomst. Dat vertelt McLaren-directeur Zak Brown.

McLaren doet dit weekend – zoals inmiddels bekend mag zijn – met een door Andretti Autosport gerunde McLaren Honda Andretti-inschrijving mee aan de Indy 500, met Fernando Alonso.

Brown liet eerder al eens optekenen dat hij McLaren wel vaker naar de Indianapolis Motor Speedway ziet gaan, maar rept nu ten overstaan van Sky Sports F1 ook over een volwaardig Indycar-programma.

“Noord-Amerika is namelijk een belangrijke markt voor ons, aangezien we niet alleen een Formule 1-team zijn, maar een veel grotere onderneming”, doelt hij bijvoorbeeld op McLarens straatauto-tak.

“Onze criteria voor deelname aan een andere tak van autosport zijn als volgt: het moet commercieel heilzaam zijn, we moeten competitief kunnen zijn en ons Formule 1-team mag er niet onder lijden.”

“De Indy 500 en het Indycar-kampioenschap voldoen aan al die criteria”, stelt Brown. “Indycar is dan ook zeker iets dat we intern gaan bespreken”, verklaart hij.

“We hebben ook al met de Indycar-organisatie gesproken en we hebben er zeker interesse in om op niet al te lange termijn – op een nog te bepalen wijze – mee te doen aan dat kampioenschap.”

Zien we McLaren in de toekomst vaker aan Indycar-races meedoen?

Gratis stickers
Wat Brown verder nog vertelt, is dat McLaren haar Formule 1-sponsoren dit jaar gratis advertentieruimte heeft gegeven op Alonso’s McLaren Honda Andretti-Indycar.

“Het maakt onderdeel uit van ons autosportprogramma en onze verantwoordelijkheid daarbij is onze partners te geven wat ze verdienen”, zegt de McLaren-directeur.

Brown bedoelt daarmee natuurlijk ook de sponsoren iets terug te geven voor wat ze betalen, want op het moment levert het Formule 1-team in dat opzicht niet genoeg op, erkent hij.

“Omdat de prestaties op het circuit er niet zijn, krijgen onze partners ook minder exposure. Dit is dus een geweldige manier om dat goed te maken en het leek ons het juiste om te doen.”