In Singapore waren de beperkingen die de FIA onlangs oplegde aan het radioverkeer tussen teams en coureurs voor het eerst van kracht. McLaren verdenkt concurrent Red Bull er van tijdens de race stiekem de regels te hebben overtreden.

Daniel Ricciardo kreeg op weg naar de derde plaats te maken met verlies van motorvermogen en haperende versnellingen. Het team adviseerde de Australiër over hoe hij het beste met de mankementen om kon gaan. “Het vermijden van de kerbstones bij het uitkomen van de bochten kan helpen met de problemen”, meldde men Ricciardo verschillende malen vanaf de pitmuur.

McLaren-teambaas Éric Boullier weet zo net nog niet of de berichten wel zuivere koffie waren. “Ik denk dat het een gecodeerd bericht was. Als je het één keer zegt is het prima, maar na twee of drie keer wordt het een beetje typisch”, zegt de Fransman. “De FIA moet het maar onderzoeken, ik kan er verder weinig over zeggen”, gaat de teamchef verder.

Volgens Boulliers Red Bull-collega Christian Horner was er echter geen vuiltje aan de lucht. Voor het team de gewraakte berichten verzond aan Ricciardo, checkte het eerst bij de FIA of de inhoud ervan door de beugel kon. “Natuurlijk namen we contact met Charlie Whiting op en vertelden we dat Daniel een probleem had”, verdedigt Horner. “We zeiden dat hij niet over de kerbs moest rijden omdat dat de ERS-batterij beschadigde. Dat was verstandig; het gaat erom dat je de balans vindt binnen de nieuwe regels.”

De vanaf Singapore opgelegde beperkingen hebben in hoofdzaak betrekking op adviezen over rijstijl. Informatie over zaken die met techniek van de auto te maken hebben, blijft tot het einde van het seizoen toegestaan.