Als de nieuwe motorregels voor 2021 er een gunstige basis voor vormen, zou McLaren overwegen een eigen Formule 1-motor te bouwen. Dat verklaart McLaren-topman Zak Brown.

McLaren zit momenteel middenin een motorsoap voor 2018 tot en met 2020: het Britse team wil graag van haar huidige Honda-motoren af en overstappen op Renault-krachtbronnen, al is dat een ingewikkeld proces waar veel andere partijen bij betrokken zijn.

Alvast verder vooruit kijkend naar 2021, als de Formule 1 simpelere en goedkopere hybride V6-turbokrachtbronnen wil introduceren, erkent Brown dat het niet uitgesloten is dat McLaren het heft in eigen hand neemt en zelf een motor construeert.

“Zodra we eruit zijn wat het de komende drie jaar wordt, gaan we zeker naar de motorformule voor 2021 en daarna kijken.” Zodra McLaren een beeld heeft van hoe het technisch en financieel zit, kan het team volgens Brown afwegen of het heilzaam is zelf met een motor aan de slag te gaan. “We zouden het overwegen, ja.”

“We hebben natuurlijk nooit eerder een Formule 1-motor gebouwd, dus er zou genoeg tijd moeten zijn om alle voorbereidingen te treffen, terwijl de kosten natuurlijk te rechtvaardigen moeten zijn.” Volgens Brown zit McLaren namelijk niet in een positie om ‘honderden miljoenen uit te geven, zoals nu nodig is om een motor te ontwikkelen’. “Dus de motorformule zou in dat opzicht wel moeten veranderen om het economisch haalbaar te maken.”

McLaren-topman Brown.

Brown denkt ook wel dat de regels wel eens flink op de schop kunnen gaan per 2021 – “met budget caps, een andere verdeling van de inkomsten en dus de motorregels” – maar wil tegelijkertijd nergens op vooruitlopen. “Want er kan nog veel veranderen voor het zover is.”

Onafhankelijke leverancier(s)
Wat hij hoe dan ook zou toejuichen, net zoals Red Bulls Christian Horner dat doet, is een motorreglement dat andere, onafhankelijke motorfabrikanten weet aan te trekken. “We zijn zeker voorstander van de introductie van een competitieve, onafhankelijke motor”, zegt hij.

Brawn onderstreept zo, net als Horner heeft gedaan, de nadelen die kleven aan een motormarkt die gedomineerd wordt door Mercedes, Ferrari en Renault, die allemaal natuurlijk ook hun eigen teams runnen. “Het zou goed voor de sport zijn als er – net als vroeger – weer een onafhankelijke motor op de markt is die teams kunnen kopen.”

Een voorwaarde is dus wel dat teams daar dan ook competitief mee kunnen zijn, benadrukt Brown. Om die reden is hij ook zeer benieuwd of er per 2021 nieuwe partijen instappen, met vermeende interesse van automerken als Porsche en Aston Martin maar ook motorfirma’s als Cosworth en Ilmor.

Veel van dit soort partijen zoeken een partner voor een eventueel motorproject. Voor McLaren lijken Porsche en Aston Martin geen match, aangezien dit rivalen zijn voor McLarens sportauto-tak. Voor de productie van motoren voor haar straatauto’s werkt McLaren overigens met de Britse motorspecialist Ricardo. Recentelijk tekende McLaren een deal met BMW om samen technologie te ontwikkelen voor toekomstige (separate) BMW- en McLaren-motoren.