Porsche overweegt een terugkeer als motorleverancier in de Formule 1. De Duitse sportwagenfabrikant denkt daarbij aan 2021, als er een nieuwe motorformule komt.

Hoewel die motorformule nog niet definitief is, lijkt het erop dat de Formule 1 vanaf 2021 voor hybride 1.6-liter bi-turbo V6-krachtbronnen gaat. Deze moeten simpeler en goedkoper worden dan de huidige hybride krachtbronnen, met meer standaardonderdelen.

Vertegenwoordigers van Porsche zijn aanwezig geweest bij recente bijeenkomsten over de nieuwe motorformule en Porsche-kopstuk Lutz Meschke vertelt nu aan Autosport dat het volgens hem “goede gesprekken” zijn geweest.

“De Formule 1 zou ook een goede sport kunnen zijn om actief in te zijn”, verklaart Meschke, de vice-voorzitter van Porsche’s uitvoerende bestuursraad die tevens zitting heeft in – onder meer – Porsche’s financiële bestuursorgaan.

“Zoals bekend is de Formule E momenteel erg belangrijk voor ons, maar de Formule 1 is ook altijd een goed onderwerp om over na te denken”, meent Meschke. Porsche stapt in 2019 de Formule E in, in navolging van haar exit uit het World Endurance Championship (WEC) aan het eind van dit jaar.

Meedoen aan het WEC is voor Porsche in financieel opzicht niet langer heilzaam. De topteams in die klasse – momenteel Porsche en Toyota, nadat Audi eind vorig jaar al stopte – besteden ongeveer net zoveel als een topteam in de Formule 1, maar krijgen er volgens Porsche niet genoeg voor terug.

Voorwaarde voor een mogelijke Formule 1-rentree is wel dat de kosten voor motorleveranciers naar beneden gaan, beaamt Meschke. “De voorgestelde regels zijn echter een goede manier om dat te realiseren”, meent hij, beklemtonend dat het om een rol als motorleverancier en niet als fabrieksteam gaat.

McLaren maakte medio jaren tachtig de dienst uit met een tot TAG omgedoopte Porsche-motor.

Porsche in de Formule 1
Porsche was eind jaren vijftig en begin jaren zestig als team in de Formule 1 actief, maar dat leverde maar één overwinning op. Ook zetten verschillende privateers, waaronder de Nederlanders Carel Godin de Beaufort en Ben Pon, gedurende die jaren Porsches in.

Porsche was in de recentere Formule 1-geschiedenis louter nog als motorleverancier actief. Van 1983 tot en met 1987 construeerde het de onder de TAG-naam ingezette motoren waar McLaren drie rijders- en twee constructeurstitels mee won. In 1991 was er tot slot een mislukte samenwerking met Footwork.