Mercedes noemt de keuze om Lewis Hamilton tijdens de laatste safetycarfase de mogelijkheid aan te bieden om een pitstop te maken ‘gewoon dom’. Volgens technisch directeur James Allison had het team nooit de keuze moeten leggen bij Hamilton zelf en hield het team geen rekening met Pierre Gasly.

In ronde 66 van 71 raakten beide Ferrari’s elkaar waardoor opnieuw de safetycar de baan op kwam. Mercedes besloot ondanks de late safetycarfase om Hamilton de mogelijkheid aan te bieden om nog een pitstop te maken. Mercedes noemt deze keuze achteraf ‘gewoon dom’. Daarnaast was het volgens technisch directeur James Allison een verkeerde beslissing om Hamilton de doorslag te laten geven, mede omdat hij ‘verkeerde informatie’ kreeg over de hoeveelheid plaatsen die hij daarmee zou verliezen.

”Laat ons weten of je nieuwe banden wil, je zal dan één plaats verliezen”, vertelde race-engineer Peter Bonnington aan Hamilton. De Brit gaf daarna aan dat het team de keuze moest maken, maar hij dook alsnog snel naar binnen. Uiteindelijk verloor hij twee plaatsen aan Alexander Albon en Pierre Gasly.

Lees ook: Hamilton kukelt van podium na straf voor incident met Albon

Amateuristische fout
”We hadden op dat moment al een niet al te beste race en toen deden we iets wat gewoon dom was”, zegt Allison. ”We dachten dat we één plaats zouden inleveren om zo op nieuwere banden die positie terug te pakken en dat er daarna nog genoeg ronden zouden zijn voor een aanval voor de zege. Dat was gewoon feitelijk onjuist omdat we twee plaatsen verloren, we hielden geen rekening met Gasly. Daarnaast was de safetycar langer op de baan dan gedacht vanwege alle rommel op de baan”, aldus de technisch directeur van Mercedes.

”Het was een amateuristische fout”, geeft Allison toe. ”We hadden niet de beste auto en we probeerden het uit te rekken voor de zege, maar we rekten het te lang uit. We hebben een fout gemaakt”, aldus Allison.

Lees ook: Verstappen puur op vermogen langs Hamilton: ‘Dat was echt een supermooie actie’

Foto: Motorsport Images