Red Bull en Mercedes hebben hun wielophangingssystemen aangepast, nadat de teams hier toe werden verzocht door Formule 1-regelgever FIA.

Dat bericht het doorgaans goed geïnformeerde Autosport. Bij de legaliteit van geavanceerde ophangingen zoals Mercedes en Red Bull die vorig seizoen gebruikten, werden van de winter al vraagtekens gezet, na een verzoek aan de FIA door Ferrari om de regels te verduidelijken.

De Scuderia wilde opheldering over systemen die (mogelijk) een actieve invloed hadden op de aerodynamica en rijhoogte. Dit aangezien het er zelf over dacht in navolging van andere renstallen (lees: Mercedes en Red Bull) een dergelijk ophangingssysteem te ontwikkelen.

Om te voorkomen dat er dit weekend bij de seizoensopener in Australië een rel ontstaat over wat op dit vlak wel en niet is toegestaan, heeft de FIA tijdens de wintertests inspecties uitgevoerd. De teams moesten daarbij bewijzen dat hun ophangingssystemen aan alle regels voldeden.

Naar aanleiding hiervan kwam de FIA tot de conclusie dat de ophangingen van Mercedes en Red Bull niet volledig conform de regels waren. Deze teams hebben daarom veranderingen moeten maken aan hun ophangingen.

“We verwachten nu geen problemen”, zo laat FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting weten. Volgens Autosport heeft de FIA ook in Australië al inspecties uitgevoerd en zijn de controleurs niet tegen verrassingen aangelopen.