Het is nog altijd onduidelijk of de geavanceerde ophangingen zoals Mercedes en Red Bull die voor hun auto’s ontwikkelen legaal zijn of niet.

Vorige week is door de technisch directeuren van de verschillende teams gepraat over welke ophangingssystemen volgens de huidige regels legaal zijn en welke niet. Dat berichten diverse media, waaronder Motorsport.com en het Duitse Auto motor und sport. Aanleiding voor die bijeenkomst zou het schrijven van Ferrari-ontwerper Simone Resta zijn geweest. Resta stuurde eerder deze winter een brief aan Charlie Whiting, de raceleider van de Formule 1.

In die brief zou Resta om opheldering hebben gevraagd over wat toelaatbaar is aangaande wielophangingen van Formule 1-auto’s en wat niet. Niet omdat het zelf met een ingenieus systeem op de proppen wil komen, maar omdat het concurrenten (lees Mercedes en Red Bull) ervan verdenkt ophangingssystemen te ontwikkelen die invloed hebben op de aerodynamica en rijhoogte van de auto.

Whiting heeft destijds te verstaan gegeven dat elk systeem dat actief de rijhoogte en aerodynamica van de auto verandert in strijd is met het technische reglement, zoals staat beschreven in artikel 3.14. In het samenkomen van afgelopen week zou daar verder over zijn doorgepraat, maar zonder resultaat. De teams werden het niet eens over welke route er genomen dient te worden, de behoudende route, of de route waarop er meer toegestaan zou moeten worden dan nu het geval is.

Melbourne
Zonder overeenstemming over de kwestie is het nu aan Charlie Whiting om hier opheldering over te geven. Zijn advies wordt één dezer dagen en in ieder geval voor aanvang van de eerste winterstest verwacht. Mocht het zo zijn dat Whiting de systemen illegaal acht, kan het zijn dat diverse teams dus vóór de officiële seizoensstart in Australië hun concepten van de nog nieuw te presenteren 2017-bolides moeten herzien.

Omdat Whiting echter enkel adviserende uitspraken kan doen, kunnen teams er ook voor kiezen om ‘gewoon’ met de al dan niet illegale systemen naar Australië af te reizen, met het risico dat de concurrentie na de race beroep aantekent. In dat geval zijn de aangewezen stewards van de Australische Grand Prix bevoegd alsnog bindende uitspraken te doen.