Mercedes gaat onderzoeken waarom Lewis Hamilton het in de laatste reeks races van 2015 stelselmatig tegen zijn teamgenoot Nico Rosberg heeft moeten afleggen.

Hamilton stormde dit jaar op de wereldtitel af, met tien zeges en elf polepositions in de eerste zestien races. Hij werd daardoor in Amerika, drie races voor het eind, al tot wereldkampioen gekroond, maar alle drie de Grands Prix daarna zijn vervolgens door Rosberg gewonnen.

Diezelfde Rosberg was ook in Amerika en de twee races daarvoor – ondanks dat die drie races drie zeges voor Hamilton opleverden – echter sneller in de kwalificatie. Er kan dus gezegd worden, zoals Hamilton zelf doet, dat er sprake is van een trend en Rosberg de laatste tijd sneller is. Volgens Hamilton komt dit door veranderingen die Mercedes na het lastige weekend in Singapore heeft gemaakt aan de auto. “Sindsdien presteert Nico beter en gaat het bij mij juist slechter”, verhaalt Hamilton, wiens dip overigens relatief is aangezien hij natuurlijk alsnog drie keer als tweede finishte.

Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff is het niet zo dat Mercedes na Singapore iets specifieks aan haar auto veranderde, maar is het ‘door de lessen van dat moeilijke weekend’ wel een ander ontwikkelingspad ingeslagen met de W06.

Of dit de reden is voor de veranderde verhoudingen, gaat Mercedes nu onderzoeken, vertelt Wolff. “Ik weet niet of de doorontwikkeling van de auto in het voordeel van Nico en nadeel van Lewis is geweest, maar het kan een factor zijn”, erkent hij, al noemt de Oostenrijker dit gelijk al ‘niet de meest waarschijnlijke reden’. “Ik wil dit ook sowieso niet terugbrengen tot één factor, want het kan zijn dat er meer dingen spelen”, vervolgt hij. “We gaan alles daarom de komende weken uitgebreid analyseren.”

“Er is de laatste tijd ook veel gesproken over hoe de rollen zijn omgedraaid, en of het komt doordat Nico beter is gaan presteren of Lewis het na het winnen van de titel wat gas heeft teruggenomen”, weet Wolff. “Mocht dat laatste het geval zijn, dan denk ik niet dat Lewis dat bewust heeft gedaan. Het is ook duidelijk dat hij nog steeds hard pusht, maar het zou één van de dingen kunnen zijn die een rol spelen.”

Volgens Hamilton is het hoe dan ook zo dat Mercedes in de laatste races ‘niet meer terug kon grijpen’ op hoe de W06 in de races voor Singapore werd afgesteld. Hij is daardoor sinds het raceweekend in Japan niet meer echt te spreken over de balans van de auto. Het Duitse Auto, Motor und Sport bericht hierbij – op basis van bronnen binnen Mercedes – dat Rosberg sinds Singapore ‘een andere filosofie is gaan hanteren bij het afstellen van de auto’, terwijl Hamilton dat niet zou hebben gedaan. Daardoor zou de Mercedes W06 Rosberg sindsdien relatief beter hebben gelegen.