Toto Wolff heeft toegegeven dat zijn team Mercedes bewust ‘een klein risico’ heeft genomen met de vroege introductie van de nieuwe specificatie van haar V6-motor.

Mercedes bracht een nieuwe specificatie van haar V6-motor naar Monza, waarvoor het alle zeven tokens heeft gebruikt die het nog over had voor 2015. Het kampioenschapsteam deed dit om een aantal concepten waar het voor 2016 aan werkt alvast in de praktijk te testen.

Zoals Wolff toegeeft, nam Mercedes wel ‘een klein risico’ met de introductie van de motor, want nog niet alle betrouwbaarheidstests waren afgewerkt. “We waren er al wel ver mee, maar de tests waren nog niet compleet afgerond en we hebben gezien waartoe dat heeft geleid voor Nico Rosberg.”

Doordat zich in de derde vrije training een probleem met het koelsysteem voordeed, moest Rosberg het in de kwalificatie en race met een oudere specificatie motor doen. Dat exemplaar had er al veel kilometers op zitten en ging aan het eind van de race stuk.

Met nog drie ronden te gaan en de op de tweede plek rijdende Sebastian Vettel in het vizier, plofte Rosbergs motor. “We hadden net het vermogen wat opgeschroefd om hem de kans te geven Sebastian bij te halen, maar toen gaf de motor zonder waarschuwing de geest.”

Geen spijt
Hoewel Rosbergs teamgenoot Lewis Hamilton de race eenvoudig won, erkent Wolff dat Mercedes door eigen toedoen punten heeft verloren met Rosberg. Spijt van de beslissingen die in Monza zijn genomen heeft Wolff echter niet: “Want we vechten een felle strijd uit en dat zal in 2016 niet anders zijn.”

“Hoe vroeger je daarom weet welke kant je op moet met de ontwikkeling van je motor, hoe beter”, verdedigt Wolff zich. “We hebben bovendien ook gezien dat Ferrari een flinke stap heeft gezet met haar motor en dichterbij is gekomen”, zo wijst hij verder aan.

Wolff vertelt voorts dat de update van de motor ‘niet alleen om performance draaide’. “Het gaat om meer dan dat. Het is een ander concept dat op korte termijn geen grote stap vooruit is, maar op de midden tot lange termijn wel veel performance oplevert als we het verder ontwikkelen.”

Of de nieuwe specificatie motor die Rosberg in de vrije trainingen gebruikte nog te redden is, valt volgens Wolff nog niet te zeggen. Zo niet, dan moet Rosberg in Singapore zijn vierde exemplaar inzetten en levert elke daarop volgende wissel gridstraffen op. Hamilton is nog met zijn derde motor bezig.