*

Mercedes ‘op één lijn met Ferrari’ qua toekomst van F1

Daan de Geus

Daan de Geus

23 januari 2018 11:14

Mercedes ‘op één lijn met Ferrari’ qua toekomst van F1
Sutton Images

Mercedes zit op één lijn met rivaal Ferrari in hoe het vindt dat de toekomst van de Formule 1 eruit moet zien. Dat stelt topman Dieter Zetsche.

Zetsche, bestuursvoorzitter van het overkoepelende Daimler-concern, doelt er daarmee op dat Mercedes ervoor waakt dat de Formule 1 niet te gestandaardiseerd wordt. Namens Ferrari heeft president Sergio Marchionne soortgelijke zorgen eerder herhaaldelijk uitgesproken.

De merken willen zich op technisch vlak – qua motor en aerodynamica – en sportief gebied namelijk kunnen blijven onderscheiden. Bij Ferrari en dus ook Mercedes bestaat de vrees dat maatregelen waar Formule 1-eigenaar Liberty Media op technisch en financieel vlak op inzet, dat zouden voorkomen.

Lees ook – Ferrari: ‘Dreigement om te stoppen is geen bluf’

“Op het circuit vechten Ferrari en Mercedes als gekken om elke tiende van een seconde, maar tegelijkertijd zitten we honderd procent op dezelfde lijn wat betreft onze gedachten over – en strategische benadering van – de Formule 1”, wordt Zetsche geciteerd door Autocar.

Daimler-topman Zetsche (links) en Mercedes-teambaas Toto Wolff.

In die zin zijn Mercedes en Ferrari zelfs ‘goede vrienden’, stelt Zetsche, volgens wie Mercedes gecommitteerd is aan de koningsklasse: “Maar als platform moet de Formule 1 natuurlijk wel betekenisvol blijven en zich op positieve wijze verder ontwikkelen.”

Volgens Zetsche is het daarbij niet zo dat Mercedes omstandigheden wil creëren waarin het kan domineren. In tegendeel zelfs: “We willen natuurlijk succesvol zijn, maar willen ook dat de Formule 1 als sport succesvol is en het helpt niet als één partij dan domineert.”

“We willen daarom meer tegenstand, zoals we afgelopen jaar in zekere zin hebben gezien met de komst van nieuwe regels.” Volgens Zetsche kwam 2017 redelijk in de buurt van Mercedes’ ideale scenario om kampioen te worden: “Idealiter doe je dat in de laatste race, met één punt voorsprong.”