Het onderschatten van Ferrari’s dreigement om de Formule 1 te verlaten, is ‘spelen met vuur’. Dat benadrukt Ferrari-president Sergio Marchionne. “Er bestaat een mogelijkheid dat we een alternatief kampioenschap starten.”

Dreigende taal van Marchionne, die hij volgens Autosport tijdens Ferrari’s traditionele kerstlunch in Maranello heeft gesproken. “Er zijn mensen die zeggen dat ons dreigement om per 2020 of 2021 te stoppen bluf is, maar die mensen spelen met vuur”, wordt Marchionne geciteerd.

Volgens de Ferrari-preses, tevens topman van het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles, geeft het huidige Concorde Verdrag in tegenstelling tot de voorgaande overeenkomsten tussen de sport en de teams namelijk ‘meer contractuele vrijheid’ om verder dan de Formule 1 te kijken.

Onder de vorige overeenkomsten was het volgens Marchionne voor een team ondenkbaar ‘een alternatief voor de Formule 1 te evalueren’, maar nu niet meer: “We kunnen de mogelijkheden analyseren om iets op te zetten dat qua show vergelijkbaar is met de Formule 1.”

“Er bestaat een mogelijkheid om vanaf 2020, 2021 een alternatief kampioenschap te starten”, waarschuwt Marchionne, volgens wie ‘deze mogelijkheid niet genegeerd mag worden’ door Ferrari. “Ook al vermijden we dit wel liever.”

“Ik zou graag verder gaan in de Formule 1, maar we moeten gemeenschappelijke grond vinden”, zegt hij over de onenigheid tussen Liberty Media en Ferrari aangaande wat het ‘DNA’ van de Formule 1 moet zijn. Vooral wat betreft het motorreglement en andere technische zaken.

Ferrari-president Marchionne.

Voor Ferrari is het daarbij cruciaal zich technisch, sportief en als merk te kunnen onderscheiden. Het vreest er echter voor dat Liberty Media de sport te zeer wil standaardiseren en versimpelen. Mocht er geen compromis gesloten kunnen worden, ‘dan moet Ferrari vertrekken’, volgens Marchionne.

De Ferrari-topman sluit daarbij niet uit dat waar Ferrari gaat, andere teams zullen volgen. “We moeten dan natuurlijk ook naar de economische realiteit kijken, maar ik denk dat we er toe in staat zijn”, zegt hij over het oprichten van een mogelijk alternatief kampioenschap.

Dreigen met het starten van een tegenhanger van de Formule 1 is niet nieuw. In 2009 waren acht van de destijds tien teams van zins hun eigen klasse op te richten, vanwege een dispuut met de FIA. Dit waren de onder de Formula One Teams’ Associaton verzamelde renstallen – waaronder Ferrari, McLaren, Red Bull en Brawn GP, wat nu Mercedes is. Uiteindelijk kwam het er echter niet van.