Net als iedere Formule 1-volger, vraagt ook oud-FIA-president Max Mosley zich een dag na de bizarre crash van Jules Bianchi af hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Aan de Britse zender Sky Sports News HQ zet hij zijn kijk op de zaak uiteen.

“Wat er in Suzuka gebeurde was een freak accident. Niemand, of het nou om de marshals of de raceorganisatie gaat, heeft iets verkeerd gedaan. Het was zeer ongelukkig”, zegt de 74-jarige Brit. Mosley zegt dat de inzet van de gewraakte takelwagen in overeenstemming met de normale procedures was, en legt uit hoe de crash volgens hem heeft kunnen gebeuren: “Wil er in de huidige Formule 1 nog iets misgaan, dan moeten er meerdere dingen tegenzitten. In dit geval het slechte weer, de takelwagen op de baan, en een coureur die de gele vlaggen niet zag.”

“Het lijkt erop dat hij niet langzamer reed, zoals hij misschien wel had moeten doen. Waarom dat zo was valt nog te bezien, maar het is een feit dat er gele vlaggen werden gezwaaid. Hij had dus moeten vertragen zodat er geen risico was op een crash, maar blijkbaar ging het toch anders”, luidt Mosleys analyse. De Engelsman spreekt niet over de diepe regenplassen op het circuit waardoor Adrian Sutil van de baan aquaplaneerde, en die mogelijk ook Bianchi’s ongeval in gang hebben gezet.

Na zijn crash werd de zwaargewonde Bianchi met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht, in plaats van met de gereedstaande traumahelikopter. Met het slechte weer had dat volgens Mosley niets van doen. “Dat was een medische beslissing. Als de helikopter niet kan vliegen, wordt er niet geracet. Als iemand hoofdletsel heeft, kan het door luchtdrukverschillen gevaarlijk zijn om iemand via de lucht te vervoeren.”

Mosley denk niet dat het vervroegen van de race de omstandigheden er veel veiliger op had gemaakt, zoals wel wordt geroepen. “Het is moeilijk om zo’n beslissing te nemen, want als je de race twee uur vervroegt, weet je niet of het dan misschien nog harder regent, zodat je het er alleen maar onveiliger op maakt. De FIA zou in ieder geval alles wat nodig is doen ten bate van de veiligheid – tot het afblazen of uitstellen van de race aan toe, zelfs al is dat misschien niet de meest gewilde optie.”