Na zijn motorpech in Melbourne is Toro Rosso’s Pierre Gasly wat een aantal motoronderdelen betreft al aan de tweede exemplaren toe. Honda voorziet zowel Gasly als teamgenoot Brendon Hartley daarbij van enkele verbeterde componenten.

Gasly viel in Melbourne uit door een probleem met de MGU-H en turbo van zijn Honda-V6. De verbrandingsmotor raakte daar ook door beschadigd. Deze drie onderdelen van de motor zijn dan ook vervangen, waarbij de MGU-H en turbo zijn geüpdatet door Honda, vertelt Toyoharu Tanabe, het kopstuk van het motorprogramma van de Japanse fabrikant. Hartley krijgt in Bahrein eveneens de beschikking over de verbeterde MGU-H en turbo.

Toro Rosso werkt dit jaar voor het eerst met Honda.

“Voor de tweede race al motoronderdelen vervangen was een moeilijke beslissing en is uiteraard niet ideaal”, erkent Tanabe, doelend op de voor 2018 aangescherpte motorregels. Voor het reglement bestaat elke motor uit zes componenten: de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, control electronics en energieopslag. Van die eerste drie onderdelen mag elke coureur dit seizoen drie exemplaren gebruiken alvorens een gridstraf volgt, van de drie laatstgenoemde componenten ligt de limiet op twee stuks voor het hele seizoen.

Met nog twintig races te gaan en al aan de tweede turbo en MGU-H, wordt het voor Gasly en Hartley een lastig verhaal het seizoen uit te zingen zonder nog meer onderdelen te wisselen. Straffen lijken zo goed als zeker, maar volgens Tanabe is het toch de juiste beslissing deze nu al te vervangen. Wellicht juist met de race in Bahrein voor de deur “op een voor de motor zwaar circuit”, zoals Tanabe het noemt.”We zullen onze motor blijven ontwikkelen om ervoor te zorgen dat soortgelijke problemen zich niet nogmaals voordoen”, benadrukt hij verder.

Lees ook – Gasly: ‘Honda heeft plan om te bewijzen dat ze goede motoren kunnen bouwen’