Adrian Newey, de technisch directeur van Red Bull, denkt te weten hoe rivaal McLaren een grote stap vooruit heeft kunnen zetten: “Ze hebben onze uitlaat-installatie gekopieerd.”

McLaren zat er tijdens de wintertests niet bepaald goed bij en leek een zware seizoensstart tegemoet te gaan, maar wist in Melbourne – met een grondig herziende MP4-26 – verrassend sterk voor de dag te komen.

Hoewel Red Bull, en dan met name Sebastian Vettel, er toch nog een klapje voor zat, is wel duidelijk dat McLaren in de lift zit en haar coureurs Lewis Hamilton en Jenson Button toch gewoon een woordje kunnen meespreken aan de kop van het veld.

De vooruitgang is zoals gezegd te danken aan de updates die McLaren op de bolide heeft uitgevoerd. Volgens Newey heeft McLaren het echter niet alleen aan zichzelf te danken dat de MP4-26 een stuk competitiever is geworden: de technisch directeur denkt dat McLaren het kunstje vooral goed heeft afgekeken bij zijn team: “Het klopt dat ze vooruitgang hebben geboekt, al moet daarbij gezegd worden dat dit vooral komt doordat ze onze uitlaat-installatie nagemaakt hebben”, spreekt hij tegenover ESPN.

“Ons concept voor het uitlaat-systeem werkt prima op onze eigen auto’s, maar dus ook op de McLarens”, vervolgt Newey, bij wie het toch enigszins steekt dat andere teams zijn eigen vindingen gebruiken om het Red Bull lastig te maken: “Het is ergens natuurlijk wel een soort van compliment, maar het is ook frustrerend als ze je verslaan met je eigen ideeën.”

Newey laat verder nog weten dat Red Bull van plan is om in Maleisië – in tegenstelling tot in Australië – wel met KERS op de bolides aan te treden. “Als het betrouwbaar is, gaan we het gebruiken”, bevestigt hij.

“We zullen de knoop tijdens de vrijdag van het raceweekend doorhakken, want KERS is een systeem dat je met name bij de start veel winst kan opleveren. Zelfs als je op de eerste startrij staat, loop je zonder KERS namelijk een risico nog voor de eerste bocht verschalkt te worden.”

“Het gerucht dat we KERS niet konden gebruik in Australië omdat we het niet op een gepaste manier in de auto konden inbouwen zonder de de aerodynamica aan te tasten, wil ik bovendien graag ontkrachten”, benadrukt Newey.

“Dat was namelijk niet waar het probleem lag. Het probleem dat we hadden was in wezen vrij simpel, maar omdat KERS een gecompliceerd systeem is en wij op dit vlak geen experts zijn, was het geen eenvoudige opgave om naar een passende oplossing te zoeken.”