De motorleveranciers Mercedes, Ferrari en Renault mogen hun krachtbronnen voor 2015 toch tijdens het seizoen doorontwikkelen. Nieuwkomer Honda mag dat niet. Dat heeft de FIA bekendgemaakt.

De doorontwikkeling van de V6-motoren van Mercedes, Ferrari en Renault is mogelijk omdat de FIA heeft erkend dat het inderdaad geen duidelijke deadline had gespecificeerd voor de homologatie van de 2015-krachtbronnen, hetgeen recentelijk al naar voren was gekomen als discussiepunt.

Hoewel de FIA vasthoudt dat het altijd in de geest van het reglement lag dat er per leverancier slechts één specificatie motor gebruikt zou mogen worden in 2015, staat deze voorwaarde – zoals de FIA ook nu weer moet toegeven – ‘niet expliciet vermeld in het reglement’.

Het gevolg is dat de drie leveranciers die in 2014 ook al een V6-turbomotor leverden – te weten: Mercedes, Ferrari en Renault – zo’n 48 procent van de onderdelen van hun krachtbronnen onder handen mogen nemen en dit nu dus ook niet meer allemaal gedurende de winter hoeft te gebeuren.

Behalve dat de motoren niet per se voor de eerste race gehomologeerd hoeven te zijn, mogen er als gevolg van deze nieuwe interpretatie van het reglement immers meerdere specificaties van een V6 worden ingezet per leverancier, wat de doorontwikkeling tijdens het seizoen mogelijk maakt.

Ferrari & Renault
Voor Ferrari en Renault is dit goed nieuws, want dat zijn de partijen die hierop hadden ingezet en dus hun zin krijgen. Mercedes, dat voor 2014 veruit de beste motor geconstrueerd had, mag haar krachtbron natuurlijk ook verder verbeteren, maar het is geen geheim dat het tegen deze wijziging was.

Volgens Auto, Motor und Sport is Mercedes nu aan het nadenken wat voor ontwikkelingsprogramma voor haar het beste is en overweegt het een aantal van de zogenaamde tokens (elke fabrikant krijgt er 32) die ingeruild moeten worden om een verandering te maken, achter de hand te houden.

Renault zou er daarentegen al uit zijn: de Franse firma zou ‘het merendeel’ van haar tokens willen gebruiken voor een update die uiterlijk voor de derde wintertest af moet zijn. Auto, Motor und Sport meldt verder dat Ferrari haar V6-krachtbron gedurende 2015 ‘in stappen’ wil doorontwikkelen.

Honda
Voor Honda, dat er enkele jaren tussenuit is geweest en nu terugkeert als partner van McLaren, is de reglementswijziging slecht nieuws. Aangezien Honda ‘nieuw’ is wat het V6-tijdperk betreft, moet de Japanse autofabrikant haar turbomotor wél gewoon voor het seizoen begint homologeren.

Honda is hiertoe verplicht omdat de andere fabrikanten dit voor 2014 óók moesten doen met hun eerste V6 en geen tokens kregen om deze in het eerste jaar te verbeteren. Als Honda dat nu wel zou krijgen, zou het niet eerlijk zijn, meent de FIA. Honda kan overigens nog wel protest aantekenen.