Het testdebuut van McLarens speciale Honda-interimwagen verliep gisteren wat minder spetterend dan gehoopt. Testcoureur Stoffel Vandoorne weet inmiddels wat de oorzaak is van de technische problemen die het probleem troffen.

“Het was een probleem met de dataverzameling van het brandstofsysteem”, zegt Vandoorne over het mankement dat ervoor zorgde dat de MP4-29H ’s middags niet verder kwam dan drie rondjes –nadat de auto ook de ochtendsessie al met een elektronisch probleem in de pits had doorgebracht. “Het team bekijkt de situatie, hopelijk is het morgen opgelost”, aldus Vandoorne.

Maar ondanks dat hij wellicht wat minder rondjes aflegde dan hij van tevoren had gehoopt, blijft Vandoorne optimistisch. “Het was een goede dag. Op dit punt in de ontwikkeling, is elk rondje mooi meegenomen. Het is beter om nu tegen deze problemen aan te lopen, dan straks in februari in Jerez”, weet de jonge Belg, die zegt dat hij het team bovendien al van nuttige feedback heeft kunnen voorzien.

Arai

Honda-motorsportbaas Yasuhisa Arai staat er op dezelfde manier in. “Toen ik eerder dit jaar in Jerez was, zag ik hoeveel problemen de teams hadden met de turbomotoren”, vertelt de Japanner. “Het gaat er deze week dus om wat systeemchecks uit te voeren, zodat we dat soort problemen hopelijk ontlopen als in 2015 de wintertests beginnen.” De motor die in Abu Dhabi gebruikt wordt is ook nog niet de definitieve versie, weet Arai: “We liggen op schema met de ontwikkeling. Vóór Australië moeten we nog wat stappen maken.”

Over het vermogen van de Honda-motor ten opzichte van de concurrentie kunnen we dus nog helemaal niets zeggen. Daar is ook Vandoorne zich terdege van bewust. “We hebben de motor nog niet op vol vermogen laten draaien, dus dat is nog moeilijk te zeggen”, legt hij uit. “Maar hij klinkt geweldig! Je hoort vaak dat een motor die goed klinkt, ook snel is – laten we hopen dat dat klopt!”