Volgens Paul Hembery, de motorsportchef van Pirelli, ligt het niet aan de Italiaanse bandenfabrikant dat de banden zo onvoorspelbaar presteren: “Het komt omdat de auto’s van dit jaar zo anders zijn.”

In gesprek met Motorsport-Total wijst Hembery met de vinger naar de teams in plaats van naar zijn eigen firma als hem gevraagd wordt wat de reden is dat de Pirelli’s zo’n grote invloed op het racen hebben: “Ten opzichte van vorig jaar hebben wij onze banden maar een klein beetje veranderd, terwijl de teams met totaal andere auto’s aan de start zijn verschenen.”

“De bolides van nu zijn echt totaal verschillend van die van 2011”, stelt Hembery. “De door uitlaatgassen aangeblazen diffusor is verdwenen en de flexibele voorvleugel is in de ban gedaan, met als gevolg dat de aerodynamische werking van de auto’s totaal anders is. Dat heeft uiteraard ook effect op de banden en de belasting daarvan.”

Wat volgens Hembery ook nog meespeelt, is dat Pirelli haar banden met een Renault uit 2010 moet testen en ontwikkelen en dat de karakteristieken van deze auto moeilijk te vergelijken zijn met die van de huidige bolides: “Wij komen met die twee jaar oude auto immers voor heel andere uitdagingen te staan dan de teams met hun nieuwe auto’s.”

Ook met oog op het ontwikkelen van de banden voor 2013 levert het problemen op dat Pirelli niet van tevoren weet hoe de bolides voor dat jaar eruit gaan zien, zo stelt Hembery: “We ontwikkelen altijd een aantal verschillende typen banden, zodat we opties hebben om uit te kiezen, maar het zou fijn zijn als we enigszins van tevoren weten hoe de bolides voor 2013 er in hoofdlijnen uit gaan zien, aangezien het moeilijk is dat in te schatten. Hopelijk horen we daar dus in oktober of november meer van, want dan kunnen we daar op inspelen.”