Pirelli levert tot ten minste 2023 banden aan de Formule 1. Dat maakt de organisatie van de sport, samen met de FIA, zondag in Abu Dhabi bekend. De huidige deal liep in 2019 af, maar dat is dus verlengd met vier jaar.

Het Italiaanse Pirelli is al sinds 2011 als exclusieve bandenleverancier verbonden aan de Formule 1. De deal tussen Pirelli en Formule 1 zou aflopen na 2019, maar is dus met nog eens vier jaar verlengd. Bijzonder aan de deal is dat vanaf 2021 de Formule 1-bolide gebruik zullen maken van een grotere velg, waardoor de banden een kleinere ‘wang’ (zijkant) zullen hebben.

Lees ook: Wit, geel, rood: Pirelli presenteert 2019-bandenreeks

Naast Pirelli was enkel het Koreaanse Hankook in de race als exclusieve leverancier. Voor nieuwe leveranciers was instappen echter nadelig, aangezien zij in 2020 eerst nog een jaar met de huidige bandenregels zouden moeten opereren, alvorens na slechts één seizoen over te stappen op de nieuwe, smallere banden. Doordat Pirelli de exclusieve leverancier blijft, zal er geen concurrentie op de baan zijn en komt er geen nieuwe bandenoorlog.

Chase Carey, Formule 1-voorman, is blij met de verlengde deal. “Pirelli is een belangrijke partner van de Formule 1 sinds 2011. Het is een belangrijk merk, met een geweldige reputatie.” FIA-president Jean Todt deelt deze mening. “Deze deal geeft ons de mogelijkheid om te vruchten te plukken van de ervaring die wij al sinds 2011 hebben opgedaan.”

Bij Pirelli zijn ze, bij monde van vice-president Marco Tronchetti Provera, verheugd met het nieuws. “Formule 1 is en blijft de top van motorsport, de perfecte omgeving voor Pirelli. Het is de perfecte plek om te laten zien wat we in huis hebben. Deze deal verlengt onze aanwezigheid in de moderne Formule 1 tot dertien seizoenen, terwijl wij ook al aanwezig waren in 1950, toen de Formule begon”, toont Pirelli gevoel voor geschiedenis. De bandenfabrikant was in de jaren vijftig, tachtig en negentig al eerder actief in de Formule 1.