Pirelli-baas Marco Tronchetti Provera zegt dat Pirelli graag de ‘bandenoorlog’ in de Formule 1 ziet terugkeren. De Italiaanse bandenfabrikant is sinds 2011 de enige leverancier, deze deal loopt tot het einde van 2019.

In recent onderzoek van de Global Fan Survey blijkt dat de fans graag de concurrentie tussen bandenleveranciers terug zien in de Formule 1. Bijna 70% zou het spannender vinden wanneer de teams keuze zouden hebben uit verschillende leveranciers.

De laatste keer dat er zo’n ‘bandenoorlog’ heerste was in 2006 toen Michelin en Bridgestone de concurrentie met elkaar aangingen. Na dat jaar trok Michelin zich terug en werd Bridgestone voor een aantal jaar de enige bandenfabrikant voor de Formule 1. Toen Bridgestone in 2009 aankondigde zich terug te willen trekken uit de Formule 1 toonde zowel Pirelli als Michelin en Cooper Avon interesse. Maar de twee laatste partijen trokken zich terug en Pirelli tekende een driejarig contract, als exclusieve bandenleverancier.

Tronchetti Provera is het met de kijkers eens en kijkt uit naar de concurrentie: “Wij houden wel van een beetje competitie. Waar geracet wordt, winnen wij!” Toch is Pirelli op dit moment zeker van zijn zaak als enige bandenleverancier. “Ik heb nog geen geluid gehoord van de FIA over veranderingen.”

De FIA lijkt één bandenleverancier genoeg te vinden, want toen Michelin zich aanmeldden voor de periode 2017-2019 koos Bernie Ecclestone opnieuw voor maar één leverancier: Pirelli. Maar nu Liberty Media de zaak heeft overgenomen en de sport zo aantrekkelijk mogelijk wil maken voor de kijker is het misschien tijd voor verandering in het bandenreglement.