Sutton Images
Daan de Geus
19 mei 2015
De Grand Prix van Monaco is de eerste race van 2015 waar Pirelli haar superzachte banden voor meeneemt, waarbij deze compound voor dit jaar ook nog eens onder handen is genomen.
De superzachte PZero’s zijn de Pirelli’s die het snelst op temperatuur komen en de meeste grip en performance bieden, waarbij ze voor dit jaar volgens Pirelli zijn aangepast zodat ze wat bestendiger zijn. Dit betekent dat ze minder last moeten hebben van graining, of te wel het afslijten en los komen van rubber van het loopvlak, en het vormen van blaren.
Behalve dat het de super softs meeneemt, zal Pirelli de teams in Monaco – en daarna in Canada en Oostenrijk – ook van normale softs voorzien. Deze combinatie van compounds moet voor een spannende race in het Prinsdom zorgen, vertelt Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery.
“Monaco staat bekend als een baan waar inhalen onmogelijk is, maar sinds wij in 2011 als bandenleverancier zijn begonnen, hebben we door de bandenstrategie en -slijtage wél veel positiewisselingen en zelfs inhaalacties op het circuit gezien”, kaart Hembery aan. “Hoe de coureurs komend weekend omgaan met de superzachte bandencompound, die qua performance echt veel extra’s biedt, zal daar cruciaal bij zijn”, voorspelt hij.