Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery maakt zich geen zorgen om de geruchten aangaande een entree van een andere bandenleverancier of het ontstaan van een bandenoorlog. “Maar het blijft idioot dat wij zelf nog geen duidelijkheid hebben over 2014.”

Pirelli heeft nog altijd niet vernomen of het in 2014 weer de bandenleverancier van de Formule 1 is, maar Hembery vertelt aan Formule 1 dat hij zich ondanks het uitblijven van uitsluitsel geen al te grote zorgen maakt: “Met uitzondering van één team, zijn we verder met alle renstallen rond. Daarnaast hebben we ook een akkoord met de FOM. We gaan dat nu ter goedkeuring voorleggen aan de FIA.”

Wanneer ze een antwoord kunnen verwachten, weten Hembery en Pirelli echter niet. “Het is helaas geen heel overzichtelijk en duidelijk proces. Er staat nergens precies geschreven wat we moeten doen, maar we hebben contracten getekend en verwachten dat iedereen zich daar aan houdt”, benadrukt hij. “We hebben geen idee wanneer we uitsluitsel kunnen verwachten. We doen het daarom maar op dezelfde manier als we vorige keer hebben gedaan. Dat gezegd hebbende, is het wel een vrij idiote situatie.”

Bandenoorlog
Aan de geruchten over een rentree van Michelin – of de entree van een andere bandenleverancier – hecht Hembery desondanks niet zoveel waarde: “Het zou onverstandig en onprofessioneel zijn als er nu nog een andere bandenleverancier wordt gestrikt, aangezien dat – zeker binnen een termijn van vier maanden – een ingrijpende verandering is. Dit soort discussies, over een andere leverancier, moet je veel verder van tevoren houden”, zo spreekt hij duidelijke taal.

Gevraagd of hij open staat voor een bandenoorlog, is Hembery eveneens duidelijk. “De teams willen geen bandenoorlog, want het kost veel geld en ze hebben er beperkte invloed op, dus ik denk niet dat het gaat gebeuren”, stelt hij, alvorens te benadrukken dat het ‘volgens de regels niet eens is toegestaan’ en er dus maar één bandenleverancier mag zijn.

“Bandenoorlog lijkt me verder sowieso de verkeerde term, want dat suggereert dat het in de Formule 1 alleen om de banden draait”, vervolgt Pirelli’s hoofd motorsport. “Wat we hebben gezien toen er eerder een ‘bandenoorlog’ was, is dat één van de twee bandenmakers de sport verliet, dus het is iets dat vaak een paar jaar duurt en dan weer afloopt, want het verschil blijft toch gemaakt worden door de auto’s. Puur dankzij de band die je onder de bolide hebt, kom je niet van het eind naar de kop van het veld.”