Sutton Images
Daan de Geus
20 maart 2015
Volgens Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery kunnen er wel eens een aantal nieuwe ronderecords gezet gaan worden in 2015, hetgeen volgens hem deels komt door de nieuwe constructie van Pirelli’s banden.
Dat voorspelt de Brit in Italiaanse dienst althans op basis van de rondetijden die tijdens de seizoensopener in Australië werden gereden, waar Lewis Hamilton een snelste raceronde van 1:30.945 neerzette, wat anderhalve tel sneller is dan de snelste raceronde van vorig jaar.
“Deze cijfers bevestigen onze verwachtingen uit de wintertests, namelijk dat de rondetijden aanzienlijk naar beneden gaan, hetgeen tijdens de rest van het seizoen alleen nog maar meer het geval zal zijn naarmate de auto’s verder worden ontwikkeld en sneller worden”, verklaart Hembery.
“We kunnen daardoor zelfs wel eens wat nieuwe ronderecords gaan zien”, voorspelt de Pirelli-chef, die benadrukt dat zijn firma bij voorbaat op het sneller worden van de auto’s heeft ingespeeld door de constructie van de achterbanden te veranderen. Deze zijn volgens Pirelli tegenwoordig bestendiger, maar geven gelijktijdig ook meer grip.
Op basis van hoe de snelste rondetijden uit 2014 zich tot de ronderecords verhouden, zijn er volgens Formula1.com vier circuits waarop er dit jaar dus wel eens nieuwe records gezet kunnen worden: Spa-Franchorchamps, het Marina Bay stratencircuit in Singapore, het Circuit of the Americas in Austin en het Braziliaanse Interlagos. In Marina Bay is de marge tussen de snelste rondetijd van 2014 en het ronderecord het kleinst, met 1,8 seconde.
Vertraging
Ondanks het optimisme van Pirelli, staat wel buiten kijf dat de Formule 1 door de jaren heen flink wat langzamer is geworden op de meeste circuits, zeker vergeleken met de hoogtijdagen van 2002 tot en met 2006, toen een groot deel van de ronderecords werd gezet. Hamiltons snelste raceronde in Australië was bijvoorbeeld zo’n 6,8 seconden trager dan het ronderecord van Michael Schumacher uit 2004. In 2014 reed Hamilton in Maleisië verder een snelste ronde die zo’n negen tellen trager was dan het ronderecord, terwijl Nico Rosbergs snelste rondetijd in de Grand Prix van China van 2014 acht seconden langzamer was dan het ronderecord. Het ronderecord voor het Bahrain International Circuit – waar de vierde race van 2015 gehouden zal worden – werd in 2014 ook bij lange na niet verbroken: Nico Rosbergs snelste raceronde was toen zes tellen trager.
Ondanks het optimisme van Pirelli, staat wel buiten kijf dat de Formule 1 door de jaren heen flink wat langzamer is geworden op de meeste circuits, zeker vergeleken met de hoogtijdagen van 2002 tot en met 2006, toen een groot deel van de ronderecords werd gezet. Hamiltons snelste raceronde in Australië was bijvoorbeeld zo’n 6,8 seconden trager dan het ronderecord van Michael Schumacher uit 2004. In 2014 reed Hamilton in Maleisië verder een snelste ronde die zo’n negen tellen trager was dan het ronderecord, terwijl Nico Rosbergs snelste rondetijd in de Grand Prix van China van 2014 acht seconden langzamer was dan het ronderecord. Het ronderecord voor het Bahrain International Circuit – waar de vierde race van 2015 gehouden zal worden – werd in 2014 ook bij lange na niet verbroken: Nico Rosbergs snelste raceronde was toen zes tellen trager.