De wijziging in het testreglement die het Pirelli toestaat tijdens een aantal tussentijdse tests met huidige Formule 1-auto’s te testen, is volgens Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery een godsgeschenk.

Pirelli krijgt dit jaar tijdens drie van de vier tests – die telkens in de dagen na een raceweekend worden gehouden – de kans om een aantal van te voren aangewezen teams bandentestwerk te laten doen.

Na de Grand Prix van Bahrein heeft Pirelli dat al gedaan – met Caterham, Mercedes en Williams – terwijl er ook na de Grands Prix van Spanje en Engeland bandentests gedaan zullen worden door daartoe opgedragen teams. Tot slot krijgt ieder team vervolgens in test nummer vier, na de slotrace in Abu Dhabi, de kans Pirelli’s nieuwe 2015-banden te testen.

“Dat we door deze constructie direct na een race met moderne auto’s kunnen testen, in plaats van dat we zelf aan de slag moeten met een drie jaar oude testbolide, is vanuit ons oogpunt echt een enorme verbetering”, zegt Pirelli’s Paul Hembery tegen Autosport.

“Het heeft ons in Bahrein al heel erg geholpen, maar we leren ook erg veel met oog op 2015”, vertelt Hembery, wiens firma onder meer heeft gewerkt aan het verminderen van het aantal marbles dat de PZero-banden achterlaten, de manier waarop de energie die tijdens het racen vrijkomt door het loopvlak wordt verwerkt, en wat voor effect een mogelijk verbod op bandenwarmers op de banden heeft.

Waar Pirelli volgens Hembery nog wel enige moeite mee heeft, is het testen van haar regenbanden. “Onze regenbanden zijn dit jaar al een stuk beter, maar zonder tests op een natte baan is het lastig met verdere verbeteringen te komen. Wat je op dit vlak middels simulaties kunt bereiken, is namelijk erg beperkt. Je moet er echt voor in de regen het circuit op”, aldus Hembery.