Bij Pirelli denkt men dat de ultrasoft-band op zondag de hele race mee kan in de straten van Monaco. Dat baseert de bandenleverancier op de vrije training van donderdag, waar het rubber “nul degradatie” vertoonde.

“We hadden min of meer nul degradatie”, zegt Pirelli’s F1-baas Mario Isola. “In de tweede vrije training waren de racesimulaties erg consistent, zoals verwacht. Ik denk dat iedereen nu wil gaan voor een lange stint op de ultrasofts.”

Of dat ook echt gaat lukken is nog de vraag, meent Isola. “We gaan het zien, want een kans op de safety car is hier erg hoog. Misschien start iemand op de supersoft-band en als er dan een safety car komt kan diegene naar ultrasofts wisselen en de race daarmee uitrijden. De teams hebben verschillende strategie-opties, want ze kunnen wisselen wanneer ze willen, afhankelijk van de omstandigheden. Maar als we geen safety car in het begin hebben, krijgen we weer een hele andere situatie.”

Volgens Pirelli is het verschil tussen de ultrasofts en de supersofts 0.7 seconden per ronde in de kwalificatie. Isola geeft een tip voor de kwalificatie van zaterdag. “Ik denk zelf dat het een risico is om in Q2 met supersofts te rijden, want de eerste tien auto’s staan niet veel verder voor op de grid en als het verschil 0.7 seconden is, de delta tussen de twee compounds, dan is het een risico om daarmee in Q2 te rijden. Als je een fout maakt of in verkeer terecht komt, loop je risico om niet naar Q3 te gaan. Dan start je als 11e, 12e of 13e en ben je in het nadeel, want inhalen in Monaco is lastig.”