Pirelli is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe regenband, waarvan de bandenleverancier hoopt dat het deze medio 2018 kan introduceren.

Dat het de nieuwe regenband niet gelijk aan het begin van het seizoen kan introduceren, komt omdat Pirelli nog in de testfase zit met deze full wet, terwijl alle banden voor komend seizoen uiterlijk 1 december van dit jaar gehomologeerd moeten zijn door de FIA.

“We hebben dit jaar al een aantal keer met deze nieuwe regenband getest, maar we moeten hem nog verder ontwikkelen alvorens hij de huidige kan vervangen”, legt Pirelli-topman Mario Isola uit aan Autosport.

Mocht het ontwikkelen goed gaan en de nieuwe regenband een verbetering blijken, dan gaat Pirelli de FIA vragen of het deze alsnog gedurende 2018 mag introduceren. “Want het slaat, zeker met oog op de veiligheid, nergens op dat niet te doen als je over een beter product beschikt.”

Isola verwacht daarbij geen klachten van de teams dat een nieuwe regenband bepaalde renstallen zou bevoordelen of benadelen. “Als deze band dus daadwerkelijk beter is, gaan we het gewoon proberen en dan zien we wel wat er gebeurt.”

Wat verder, mogelijk, meespeelt, is dat de coureurs dit jaar behoorlijk over Pirelli’s regenbanden geklaagd hebben. Deze zouden niet genoeg water afvoeren en zodoende niet genoeg grip geven. Vorig jaar, met de smallere banden van toen, waren er ook veel klachten over Pirelli’s regenbanden.