De FIA stemde onlangs in met het voorstel om vanaf 2015 na neutralisaties de races te vervolgen met een staande herstart, maar volgens bandenleverancier Pirelli is er nog wel extra research nodig naar de uitvoering hiervan.

In plaats van de huidige vliegende starts moeten vanaf volgend jaar de auto’s zich weer op de grid formeren aan het eind van een safetycarperiode. Hoewel coureurs de toegevoegde hiervan inzien voor de fans, hebben we wel hun bedenkingen bij de veiligheid ervan. Vooral wanneer de herstart op een moment komt dat de banden al behoorlijk versleten zijn.

Pirelli-chef Paul Hembery beaamt dat de regelwijziging mogelijk meer gevolgen heeft dan de beleidsmakers hebben bedacht. Volgens hem moet er nog eens goed gekeken naar de gevolgen om te voorkomen dat er problemen ontstaan.

“De details moeten nader uitgewerkt worden”, aldus Hembery. “De vraag is wanneer de herstarts plaatsvinden. Na een paar ronden achter de safetycar dalen de temperaturen en bandendruk. Het is niet alleen een kwestie van banden die afkoelen, maar ook auto’s die oververhit kunnen raken. Als auto’s de pits inkomen, zie je dat er allerlei koelingsapparaten uit de kast worden gehaald.  Er moet dus gekeken worden naar hoe lang de auto’s op de grid komen te staan.”

Jenson Button is een van de coureurs die kanttekeningen plaatst bij de hervorming. “Het is geweldig voor de show, want de start is een opwindend deel van de race”, zegt de McLaren-coureur tegen Autosport. “Maar normaal gesproken heb je bij de start nieuwe banden. Straks kan het gebeuren dat er een herstart komt met nog maar een paar ronden te gaan en dan zijn de banden bijna helemaal afgesleten. Dan kan het lastig zijn om de auto in het juiste spoor te houden. Dus wellicht moet er nog in wat de reglementen worden toegevoegd over bandenwissels bij neutralisaties.”