Het is de race waar mensen nauwelijks iets van meekrijgen. Met Boeings, vrachtschepen en vrachtwagens trekt de Formule 1 de wereld rond om voor een paar dagen een ministad op te bouwen en weer af te breken. Ieder jaar wordt de operatie groter en ingewikkelder, met één constante: de klok kent geen mededogen.

Door: Lennart Bloemhof.

Dit seizoen worden in acht maanden tijd 21 circuits aangedaan op vijf continenten. Elk van de tien teams legt in een seizoen een afstand af waarmee ze vier keer de wereld kunnen ronden, oftewel ruim 160 duizend kilometer. Op die wereldtournee nemen ze gemiddeld 50 ton aan vracht mee – topteams wat meer, kleine teams wat minder. Die vracht loopt uiteen van de kleinste schroefjes tot tien meter hoge teamgebouwen. Daar komen de spullen van autosportbond FIA, Formule 1-eigenaar Liberty Media en de 150.000 kilo aan apparatuur van de televisiestations nog bij. Het moet allemaal op de juiste plaats staan als het raceweekeinde begint. Het is een militaire operatie, en Martin Pople is de generaal die alles in goede banen moet leiden.

DHL personeel is druk bezig met laden en lossen tijdens de op- en afbouw op het circuit. Foto: Sutton Images.

Namens transportbedrijf DHL, sinds 2004 partner van de Formule 1, overziet Pople als trackside manager de logistiek op locatie. Bij elke race verplaatst DHL 2000 ton aan vracht, en hij is de man bij wie teams zich melden als een van de 20.000 onderdelen zoek is of er speciale wensen zijn. Elke race kent zijn eigen uitdagingen. Monaco is berucht om zijn krappe haven en smalle straten. In China is op het circuit volop ruimte, maar is de afstand van vliegveld naar circuit groot en het land heeft zo zijn eigenaardigheden. Pople: “De trucks en vorkheftrucks zijn er niet standaard. Chauffeurs stoppen soms langs de weg voor een dutje, en de douaniers werken van acht tot vier uur. Buiten dat tijdvak, krijg je niets het land in. Dan moeten de teams wachten op hun spullen en dat kan erg frustrerend zijn. Daar moet je rekening mee houden.”

Zodra het einde van het seizoen nadert, is Pople al volop bezig met het volgende. Met nieuwe routes plannen bijvoorbeeld, omdat er regelmatig races op de kalender verschuiven. Hij moet de vliegtuigen reserveren en teams willen weten wat de zeevracht gaat kosten. Pople weet één ding zeker: makkelijker zal zijn werk niet worden. Liberty Media denkt hardop na over nog meer races op de kalender, als het kan in de VS en Zuidoost-Azië. Daar komt bij dat het vertrek van de Britten uit de EU mogelijk verstrekkende gevolgen heeft voor de logistiek. Zeven van de tien teams hebben hun fabriek in Engeland. Als de vrachtwagens voor elke race worden tegengehouden bij de grens, is dat enorm tijdrovend. Toch maakt Pople zich geen zorgen. De Formule 1 vindt zijn weg wel, zoals het al sinds 1950 doet.

Het complete verhaal over de logistieke megaklus lees je in de FORMULE 1 Special ‘Het reizende wereldcircus’. De Special is nu in de winkel te koop of hier online te bestellen. Meer over dit unieke bewaarnummer lees je hier.