*

Reconstructie: Hoe de kwalificatie van Charles Leclerc uitliep op een flop

Sjaak Willems

Sjaak Willems

25 mei 2019 19:34

Reconstructie: Hoe de kwalificatie van Charles Leclerc uitliep op een flop

Een verkeerd gehanteerde marge en een bandengok die verkeerd uitpakte, Mattia Binotto steekt de hand in eigen boezem. “Ik had moeten overrulen, door een inschattingsfout heeft Charles Leclerc zich niet beter kunnen kwalificeren.” Uit de communicatie met Leclerc blijkt ook dat men bij Ferrari niet zeker van zijn zaak was. 

Leclerc reed in totaal acht rondjes in Q1, zijn snelste tijd zette hij in ronde nummer 5 neer: 1.12.149. Een tijd die op dat moment genoeg was voor een derde plek. Hij besluit een uitloopronde te nemen om daarna nog een keer te pushen. Tijdens dat rondje maakt Leclerc een remfout en verbetert hij zijn tijd niet: “Ik heb een flatspot”, geeft hij door aan de radio.

Op de pitmuur besluiten ze in eerste instantie Leclerc naar binnen te halen: “Box now!”. Kort daarna verandert Leclercs race-engineer Jock Clear van gedachten: “Kun je nog een rondje pushen op deze banden?” Leclerc antwoordt: “Ok, laten we het proberen.” Clear: “Ok, activeer de snelle modus in de laatste bocht.” Leclerc breekt het rondje af en komt naar binnen.

Lees ook: Teleurgestelde Leclerc: ‘We hadden tijd genoeg om nog een ronde te doen’

Tekst gaat verder onder foto

Charles Leclerc in gesprek met zijn engineer Jock Clear. Foto: Motorsport Images

Mattia Binotto legde na de desastreuze sessie uit wat er toen gebeurde. “Het bleek dat we de fout in zijn gegaan met de cut-off time. Dat is een rondetijd die door onze software berekend wordt op basis van wat er gebeurd op de baan, met deze rondetijd dachten we comfortabel de volgende sessie te halen. De marge bleek te klein.”

Lees ook: Een enerverende dag, maar ook berusting bij nummer vier Vettel: ‘Dit is nou eenmaal waar we staan’

“Moeten we niet nog een keer naar buiten?”
Bij binnenkomst in de pits loopt Leclerc nog bijna een straf op omdat hij voorbij de weegbrug rijdt waar hij zich moet melden. Zijn monteurs duwen zijn auto snel terug om een penalty te voorkomen. “Je kan de radio uitzetten, Charles. En P zero”, het laatste is het signaal om de motor uit te schakelen. “Moeten we niet nog een keer naar buiten?”, vraag Leclerc. Jock Clear antwoordt: “We’ll get ready Charles, but we don’t really have to go”, klinkt het niet vol vertrouwen.

Vanaf dat moment moet Leclerc lijdzaam toekijken hoe zijn naam naar zakt op de ranglijst. “Aan het eind van Q1 werd de baan in een hoog tempo sneller waardoor we er naast zaten. Ons software was bovendien ook niet berekend op toenemend zelfvertrouwen bij andere coureurs”, stelt Binotto. “We realiseerden onze fout toen we het zagen gebeuren.” Leclerc zakte als een baksteen in de ranking en kreeg het laatste zetje ironisch genoeg van teamgenoot Sebastian Vettel.

Tekst gaat verder onder foto

Leclerc zal in zijn helm gevloekt hebben toen hij zag hoe zijn naam naar beneden zakte. Foto: Motorsport Images.

Binotto stelt dat er bewust een risico is genomen maar dus op basis van verkeerde informatie. “We zitten in een situatie waarin we een achterstand moeten goedmaken, niet alleen in punten maar ook in snelheid. Daarbij moet je soms wat extra risico nemen. We namen het risico om banden te sparen voor Q2 en Q3. Risico nemen gaf Seb bijvoorbeeld de kans om op het laatste moment Q2 te halen.”

“Er zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor het bedienen van deze tools, er zijn mensen die beslissingen nemen om Charles niet nog een keer naar buiten te sturen en er zijn mensen die nog kunnen overrulen. Het is zonde voor Charles, zonde voor het team. Ik had moeten overrulen.

Lees meer over

Binotto Ferrari Leclerc