Red Bull heeft gebroken met sponsor Infiniti. Dat heeft teambaas Christian Horner bevestigd. Infiniti was van 2011 tot en met 2015 aan het team van de energiedrankfabrikant verbonden.

De breuk zat er al langer aan te komen, sinds de relatie tussen Red Bull en Renault, één van de moederbedrijven van Infiniti, eerder dit jaar onder druk kwam te staan. Ondanks dat Red Bull zich deels heeft verzoend met Renault en motoren van de Franse autofabrikant blijft gebruiken – maar dan omgedoopt tot TAG Heuer – is de commerciële relatie tussen Red Bull en Infiniti beëindigd.

“We willen Infiniti graag bedanken voor hun bijdrage sinds 2011 en wensen ze het beste voor de toekomst”, bevestigt teambaas Horner de breuk. Infiniti begon als reguliere sponsor, maar werd in 2013 titelsponsor van Red Bull. Dit zorgde voor de nodige problemen met Renault, want dat haalde naar eigen zeggen qua publiciteit niet genoeg uit het leveren van motoren, terwijl Infiniti als titelsponsor wél veel publiciteit genoot van Red Bulls successen.

Infiniti is het luxemerk van Nissan, dat deel uitmaakt van een zogenaamd ‘strategisch partnerschap’ met Renault, waarbij Renault een belang van zo’n 43 procent in Nissan heeft en het Japanse automerk op haar beurt 15 procent van de aandelen van Renault bezit. Nu Renault weer een eigen team heeft, wil het Renault-Nissan verbond niet langer als sponsor aan een andere renstal verbonden zijn.

Volgens Autosport was het verbreken van de titelsponsordeal met Red Bull één van de voorwaarden voor het opnieuw sluiten van een motordeal met Red Bull. Met de sponsordeal zou zo’n zestig miljoen euro per jaar gemoeid zijn geweest. Mogelijk gaat Infiniti het Renault fabrieksteam sponsoren, terwijl ook Total – de laatste jaren eveneens een grote sponsor van Red Bull – het grootste deel van haar bijdrage wel eens naar dat team kan verhuizen.