“Op de juiste circuits, kunnen we op eigen kracht winnen.” Dat denkt Red Bulls Helmut Marko, volgens wie de RB13 en Renault-motor goed verbeterd zijn.

Red Bull won afgelopen weekend in Azerbeidzjan, al kwam daar het nodige geluk bij kijken. In interview met Auto, Motor und Sport stelt Red Bull-topman Marko nu echter dat het team het ook op eigen kracht kan: “Op het juiste circuit, althans.”

Er komen – na de thuisrace in Oostenrijk – twee prima circuits aan voor Red Bull, meent Marko.

Om welke circuits het dan gaat? “We verwachten veel van Silverstone en de Hungaroring”, verklaart Marko, doelend op de laatste twee races voor de zomerstop, die volgen op de op papier daarentegen lastige thuisrace op de Red Bull Ring die eerst nog op het programma staat.

Betere RB13
Wat volgens Marko in Bakoe echter wel duidelijk is geworden, is dat de Red Bull RB13 als chassis behoorlijk verbeterd is vergeleken met het begin van het jaar. “We reden met zo min mogelijk vleugel, maar zaten alsnog vooraan op het meest bochtige baandeel.”

“We hebben dus zeker een stap vooruit gezet met het chassis. Sinds het begin van het seizoen hebben we een seconde gevonden”, meent Marko, volgens wie motorleverancier Renault ook ‘aantoonbare vooruitgang’ heeft gemaakt met de motor. “Twee tienden klinkt niet als veel, maar je merkt het echt.”

Het gaat dus de goede kant op en de zege was volgens Marko ook ‘heel belangrijk’ na een stroeve seizoensstart. In de kwalificatie kunnen Mercedes en Ferrari hun motoren nog meer opschroeven dan Red Bull: “Maar langzaam maar zeker komt de snelheid er wel.”

Verstappens auto wordt weggetakeld na zijn uitvallen in Bakoe.

Betrouwbaarheid
Wat echter wel absoluut nog beter moet, is de betrouwbaarheid, zo benadrukt Marko: “Dat mag duidelijk zijn. Het moet op elk vlak beter. De problemen in Canada en Azerbeidjzan komen voor rekening van Renault, de remproblemen daarvoor in Bahrein vormden een verbeterpunt voor ons.”

Max Verstappens uitvalbeurt in Bakoe werd volgens Marko overigens ‘waarschijnlijk’ veroorzaakt door carbononderdelen die de luchthapper(s) van zijn bolide verstopten. “Daardoor raakte de motor oververhit. Net toen we hem binnen wilden halen, vloog de rommel weg en zakte ook de oliedruk ineens weg.”