Red Bulls verzoek om junior Dan Ticktum in te zetten tijdens de test na de Grand Prix van Hongarije is afgewezen door de FIA. Ticktum beschikt namelijk niet over een superlicentie.

Dat is ook de reden dat Red Bull een aanvraag bij de FIA moest doen om hem toch te laten rijden, maar de autosportbond heeft dit dus afgewezen. “Dan doet het goed in de Formule 3, maar heeft nog niet genoeg superlicentiepunten”, vertelt Helmut Marko, het hoofd van Red Bulls opleidingsprogramma, aan Auto, Motor und Sport. “Daarvoor moet hij bij de eerste drie in het Formule 3-kampioenschap finishen.”

Teams moeten tijdens twee van de vier tussentijdse testdagen een rookie inzetten. In Spanje liet Red Bull de Brit Jake Dennis daarom een dag testen.

Dat Ticktum geen dispensatie heeft gekregen, vindt Marko jammer. “Hoe moeten we anders talenten in de Formule 1 introduceren”, verzucht hij. Ticktum kan later dit jaar echter alsnog testen voor Red Bull: tijdens de Pirelli-bandentest na afloop van het seizoen in Abu Dhabi.

Tegen die tijd zit het Europees Kampioenschap Formule 3 er ook op. Ticktum staat daar momenteel tweede in. De negentienjarige Brit wordt binnen Red Bull naar verluidt gezien als mogelijke vervanger van Brendon Hartley, die onder druk staat bij opleidingsteam Toro Rosso. Behalve in de Formule 3, racet Ticktum ook af en toe in de Japanse Super Formula om alvast aan snellere formuleauto’s te winnen.

Mocht Ticktum het Europees Kampioenschap Formule 3 winnen, dan nog komt hij punten te kort voor een superlicentie om mee te mogen racen in de Formule 1. Daarvoor moet een coureur er veertig verdienen in de opstapklassen, het EK Formule 3 is er dertig waard. De kans dat hij er tien bijverdient in de Super Formula is gezien zijn part-time programma aldaar niet groot.

Ticktum went in de Super Formula alvast aan snellere auto’s. Pierre Gasly, nu Toro Rosso, reed vorig jaar ook in de Japanse klasse.

Red Bull zou in dat geval dus alsnog om dispensatie moeten vragen aan de FIA. Het kan dan behalve op zijn Formule 3-successen – Ticktum won vorig jaar de prestigieuze Formule 3-race in Macau – ook wijzen naar zijn zeges in de Formule Renault 2.0 en podium in de GP3. Een smet op Ticktums blazoen is wel dat hij van 2015 tot medio 2016 een jaar geschorst was wegens het bewust botsten met een rivaal tijdens een safetycarperiode.

Van alle Red Bull-talenten is Ticktum het verst gevorderd op de autosportladder. Twee andere Red Bull-junioren rijden nog in de karts, terwijl Dennis Hauger en Jack Doohan – de zoon van motorrace-legende Mick Doohan – in de Britse Formule 4 uitkomen. Onder Ticktum op de ladder staat ook nog de zeventienjarige Amerikaan Neil Verhagen, die in de Formule Renault 2.0 Eurocup rijdt.

Ticktum heeft nog enkele obstakels op zijn pad op weg naar de Formule 1.