Motorleverancier Renault bezint zich op haar Formule 1-plannen. Dit betekent volgens het Britse Autosport niet dat de Franse firma aan stoppen denkt, maar juist overweegt haar betrokkenheid te vergroten.

In interview met Autosport beklemtoont Cyril Abiteboul, het hoofd van Renaults motorprogramma, dat Renault ‘in de Formule 1 zit omwille van marketing’, hetgeen volgens de Fransman betekent dat als het ‘om marketing-redenen beter is een andere invulling aan ons programma te geven, we daar open voor staan’.

“Ons doel is om de boodschap die we via de sport willen uitdragen op een financieel zo verantwoord mogelijke manier aan de man te brengen. Dat is de prioriteit”, vertelt Abiteboul, die naar 2014 wijst al voorbeeld van een jaar waarin dat niet lukte: “Dat was een kostbaar jaar voor ons. We gingen terug van vier naar twee teams, waarbij de teams aan wie we nu verbonden zijn ook nog eens allebei eigendom zijn van Red Bull.”

“Dit betekent dat we in essentie maar één echte klant hebben. Ons streven is natuurlijk die klant tevreden te houden, maar we zijn wel compleet afhankelijk van Red Bull. Ondanks dat we een goede relatie met ze hebben, moeten we ons aan de andere kant natuurlijk wel afvragen of dit een situatie is die op de lange termijn rendabel en houdbaar is, en op het moment is dat een vraagteken”, erkent Abiteboul.

Volgens informatie van Autosport heeft Renault bij Bob Bell aangeklopt om te kijken of hij kan helpen deze vraag te beantwoorden. Bell was tot afgelopen november als technisch directeur in dienst bij Mercedes, terwijl hij in het verleden voor het fabrieksteam van Renault – nu Lotus – werkte.

Abiteboul houdt zich op de vlakte wat betreft de mogelijke komst van Bell, maar sluit niet uit dat de Brit zich bij Renault voegt, al zat dat ‘in ieder geval niet bij onze motorafdeling zijn, want voor zover ik weet sluit zijn achtergrond daar niet bij aan’.

Wat betreft de mogelijkheid van het runnen van een eigen team sluit Abiteboul uit dat Renault vanaf nul met een compleet eigen formatie begint. Autosport zinspeelt er echter wel op dat het nemen van een (aanzienlijk) belang in een bestaande renstal tot de mogelijkheden behoort, waarbij ook het omdopen van een dergelijk team in ‘Renault’ een optie zou zijn.

Abiteboul benadrukt op zijn beurt echter dat Renault hoe dan ook eerst haar huidige V6-motor wil verbeteren én wil weten hoe het reglement voor 2017 en daarna er uit komt te zien, voordat het verder gaat met het opstellen van toekomstplannen.