Renault zal eind 2015 beslissen of het weer een eigen team wil, alleen verdergaat als motorleverancier, of stopt met de Formule 1. Dat vertelt Renault-kopstuk Cyril Abiteboul aan Autosport.

Renault dubt al langer over haar toekomst in de Formule 1, waarbij het heeft aangegeven sowieso haar contractuele verplichtingen aan Red Bull en Toro Rosso na te komen en deze teams tot en met 2016 van motoren te blijven voorzien.

Voor daarna houdt de geplaagde Franse firma – die de vele betrouwbaarheidsproblemen uit het begin van het jaar grotendeels lijkt te hebben opgelost, maar wiens motoren qua vermogen nog altijd achterblijven bij die van Mercedes en Ferrari – haar opties echter helemaal open. Renault zelf heeft daarbij volgens Abiteboul geen haast met uitzoeken wat het wil, maar de Fransman weet dat Red Bull uiterlijk eind 2015 duidelijkheid moet hebben: “Want dan beginnen ze al met hun auto voor 2017 en moeten ze weten welke motor en versnellingsbak daarin komen te liggen.”

Abiteboul geeft verder aan dat het zaak is dat Renault Red Bull er van weet te overtuigen dat haar motorafdeling het van een competitieve krachtbron kan voorzien, terwijl Renault zelf daar volgens hem zelfs ‘zeker van moet zijn’ om de investeringen te kunnen rechtvaardigen. “Zonder competitieve motor, hebben we namelijk sowieso geen toekomst in deze sport”, stelt Abiteboul, wiens firma ook puur wat haar investeringen betreft echter het gevoel moet hebben dat het deze kan terugverdienen, zowel wat betreft haar relatie met Red Bull als haar deelname in het algemeen.

Totdat het weet wat het gaat doen, werkt Renault ‘gewoon’ verder onder de aanname dat het doorgaat als pure motorleverancier, met Red Bull als klant: “Want dat geeft ons op het moment de beste kans om samen met Red Bull succesvol te zijn, terwijl we dus nadenken over de toekomst.”

De vraag of Renault beter door kan gaan met Red Bull of met een eigen team, is er volgens Abiteboul verder niet een van financiën. “Want de hele business case is anders als je je eigen team hebt, omdat je dan ook geld verdient aan sponsoren, uitbetalingen van de FOM en merchandising. We hebben bovendien jarenlang een eigen team gehad en weten wat het kost en oplevert. De vraag voor ons is dus meer welke aanpak de beste kans op succes geeft en of we alleen als motorleverancier of juist met een geheel eigen renstal sneller terug kunnen keren aan de top.”

“Wat ik daarbij wil herhalen, is dat onze focus in de eerste plaats ligt op het maken van motoren, zoals al jaren het geval is. Dat is wat we eigenlijk willen, maar er is daarnaast dus ook wel een zaak te maken voor het runnen van een eigen team”, besluit Abiteboul.