Voorzichtig goed nieuws voor Max Verstappen en Red Bull: motorleverancier Renault zet erop in bij de Grote Prijs van België een nieuwe motorspecificatie te introduceren.

Dat vertelt Renault-topman Cyril Abiteboul in gesprek met Auto, Motor und Sport. “We hanteren dit jaar een duidelijke strategie en onderdeel daarvan is dat we dit seizoen een A-, B- en C-specificatie van de motor hebben.”

Renault-topman Abiteboul.

“Momenteel rijden we met de B-specificatie”, zegt hij over de coureurs van Renaults eigen fabrieksteam, maar ook die van klanten Red Bull en McLaren. Qua kilometers kan die motor nog wel even mee, vertelt Abiteboul, al komt er volgens hem na de zomerstop een update aan. “We werken eraan om in Spa de C-specificatie van onze motor ter beschikking te hebben. Dan zullen we ook nieuwe motoren introduceren”, zo maakt de Renault-topman duidelijk.

Gezien het technisch reglement is het niet mogelijk met aanzienlijke motorupdates te komen zonder onderdelen te wisselen, waarbij dit seizoen per coureur drie verbrandingsmotoren, turbo’s en MGU-H’s gebruikt mogen worden voor er straffen worden uitgedeeld. Van de energieopslag, control electronics en MGU-K mogen twee exemplaren worden gebruikt.

Renault heeft voor aanvang van het seizoen al aangegeven te overwegen ‘strategisch’ gebruik te maken van gridstraffen voor het wisselen van motoronderdelen. Gedacht kan dan worden aan het incasseren van straffen voor het introduceren van verbeterde onderdelen, maar ook aan het introduceren van ‘verse’ onderdelen, nu de verschillende motorcomponenten allemaal zo lang mee moeten gaan en vaak tijdens de race gespaard moeten worden.

Red Bulls Daniel Ricciardo kreeg afgelopen weekend in Duitsland echter al een gridstraf voor het wisselen van motoronderdelen. In de race haalde hij overigens alsnog de finish niet vanwege een motorprobleem.