De Grote Prijs van China was dan misschien wel een saaie race, toch heeft de internationale pers genoeg om over na te praten. Sommige media trekken na drie races al conclusies over het kampioenschap, anderen hebben het over de teamorders bij Ferrari of de dominantie van Mercedes.

Het Spaanse Marca trekt al na drie races conclusies over het wereldkampioenschap. “Lewis Hamilton won en staat met 68 punten terug aan de leiding van het kampioenschap. Voor Bottas, Verstappen en Vettel (37 punten), die de wereldtitel al verloren lijkt te hebben in slechts drie races.” Verder geeft de Spaanse krant Ferrari wel gelijk in kwestie rond de teamorders. “Charles (Leclerc, red.) werd volledig opgeofferd door het team uit Maranallo, al was dat wel terecht deze keer. Seb (Vettel, red.) bleek sneller het ritme te pakken hebben. De pech voor de jonge Ferrari-coureur was compleet toen Verstappen (…) de undercut probeerde op Vettel en Leclerc aan zijn lot werd overgelaten.”

Lees ook: Lewis Hamilton wint in China de duizendste Grand Prix in F1-historie

Foto: Motorsport Images

L’Equipe heeft het over de sterke prestatie van Mercedes in China. “Mercedes heeft de concurrentie op alle gebieden gedomineerd. (…) Met 130 punten in het constructeurskampioenschap heeft het team van Toto Wolff al een gat in Ferrari (73 punten) gecreëerd. Iedereen die hoopt op een intens duel met de Scuderia moeten we beginnen ontgoochelen.” Het mag duidelijk zijn, ook de Franse krant gelooft na drie races al niet meer in een spannend seizoen.

Aan de andere kant van het Kanaal zijn de teamorders bij Ferrari gespreksonderwerp nummer één na de Grand Prix van China. “Terwijl Mercedes haar derde één-twee van het seizoen binnenhaalde, had Ferrari te maken met een interne strijd. De strijd om de positie van eerste rijder dreigt hun seizoen te destabiliseren,” illustreert The Telegraph het contrast tussen de twee topteams.

Foto: Motorsport Images

Charles Leclerc blies Vettel weg in Bahrein en ook in China ging hij zijn teamgenoot voorbij in de eerste bocht. Het was een probleem dat de Ferrari-pitmuur liever niet had gehad. De vraag welke coureur de ultieme steun van Ferrari krijgt, werd echter binnen tien ronden (toen Leclerc Vettel moest laten voorgaan, red.) al beantwoord. Ferrari steunt Vettel, maar het drama binnen het team lijkt meer en meer op een randfeit dat voor afleiding zorgt,” besluit de Engelse krant.

 

 Het Italiaanse Gazzetta dello Sport heeft oog voor de volwassen reactie van Leclerc. “De Monegask dooft de controverse over de keuze van het team om Seb te laten passeren. (…) Leclerc wijst erop dat er op dat moment, zoals duidelijk was op de radioberichten, frustratie was, maar ook dat alle elementen ontbreken om de strategie te begrijpen.” Blijft de vraag natuurlijk hoe lang Leclerc nog vrede neemt met een rol als tweede rijder.

Lees ook: Leclerc na teamorder: ‘Er zal wel een uitleg voor zijn’