Sauber heeft bekendgemaakt in 2017 te zullen rijden met Ferrari-motoren uit 2016. Volgens teambaas Monisha Kaltenborn heeft dat volledig te maken met ’tactische overwegingen’.

Volgens Kaltenborn is de beslissing maanden geleden al genomen. Als wordt gekozen voor een up-to-date Ferrari motor in 2017, is de constructeur verplicht om grote veranderingen aan te brengen aan de auto. De keuze om te gaan rijden met een Ferrari-motor uit 2016 is gemaakt om het chassis verder te ontwikkelen. De kennis die het team heeft van de Ferrari-motor uit 2016 komt daar goed bij van pas.

“We zullen de laatste specificatie van de Ferrari-motor uit 2016 gebruiken in 2017”, vertelt Kaltenborn aan Motorsport. “We hebben dit besluit al een tijd geleden gemaakt, toen de reglementen voor het komende seizoen nog niet honderd procent duidelijk waren.”

“Op dat moment namen we de strategische beslissing dat we de middelen die we hebben, willen richten op de ontwikkeling van het chassis en de prestaties”, verklaart de Indiase. “We willen op het gebied van de krachtbron bij het vertrouwelijke blijven. Het is een strategische beslissing.”

Financieel sterk
Kaltenborn wil graag benadrukken dat de keuze niets te maken heeft met een ontwikkelingsachterstand. Dankzij een recentelijke overname van een groep investeerders heeft het team genoeg financiën om het team op de juiste koers te houden.

“We liggen volledig op schema”, aldus Kaltenborn. “We hebben geen enkele achterstand opgelopen. Door de nieuwe eigenaren hebben we nu stabiliteit en het zetje dat nodig is om stappen te maken. We zijn stabiel – financieel stabiel – en we zijn het team aan het uitbreiden. Er komen een aantal nieuwe mensen bij, dus ik kan geen enkele reden bedenken waardoor we niet kunnen doorontwikkelen zoals we willen.”

Volgens de teambaas staat het gehele team achter de beslissing. Men denkt te weten dat de ontwikkelingen op het gebied van het chassis, de ontwikkeling van de motor kunnen overtreffen. “Natuurlijk zullen we ons niet ontwikkelen op het gebied van de krachtbron. Naar onze mening is dit echter de juiste keuze. We zijn er zeker van dat wat we missen aan de kant van de motor, we dankzij de toevoegingen aan het team kunnen compenseren op het gebied van het chassis.”

Dit weekend keert het team terug naar het circuit waar het in 2012 zijn laatste podiumplaats pakte, toen Kamui Kobayashi als derde eindigde voor zijn thuispubliek. Momenteel staat Sauber als laatste in het constructeurskampioenschap. Coureurs Marcus Ericsson en Felipe Nasr hebben nog geen enkel punt weten te scoren.