Na de sprintrace in Oostenrijk stond er niet een brave en vrolijke maar een meer geïrriteerde en gefrustreerde Mick Schumacher voor de camera’s. De Duitser voelt dat er punten in hadden gezeten als Haas hem niet de opdracht had gegeven om achter Kevin Magnussen te blijven: “Ik was sneller.”

Naast de duellerende Ferrari’s waren in de sprintrace iets meer naar achteren ook duellerende Haas-coureurs te vinden. Magnussen had na een goede kwalificatie de zesde startplek, Schumacher startte een plek achter zijn teamgenoot . Hij wilde voorbijgaan aan zijn teamgenoot omdat hij voelde dat hij sneller was, maar kreeg van Haas de opdracht om achter de Deen te blijven.

Magnussen verloor tijd ten opzichte van de coureurs voor zich terwijl Schumacher ineens de hete adem van Lewis Hamilton voelde. De twee streden rondenlang om de achtste positie en daarmee het laatste puntje. Schumacher maakte de Haas zo breed mogelijk, maar kon niet genoeg weerstand bieden en moest uiteindelijk genoegen nemen met de negende plek.

Lees ook: Steiner grapt: ‘De grootste verandering is dat Schumacher punten pakt en niet meer crasht’

Na de sprintrace was duidelijk te zien dat Schumacher niet happy was. “Dit is iets wat we moeten bespreken”, zegt de geïrriteerde Schumacher tegen Sky Sports. “Het gevecht met Lewis was leuk, maar dat had in eerste instantie al niet moeten gebeuren.” Voor Schumacher stond één ding namelijk vast: “Ik was best een stuk sneller. Ik denk dat ik in de punten had kunnen eindigen, maar om een of andere reden mocht dat niet. We moesten onze positie vasthouden, ook al voelde ik dat ik sneller was.”

Haas-teambaas Günther Steiner legt uit dat zijn team ‘wist wat er speelde, waar we stonden en om punten te pakken moesten we doen wat we hebben gedaan’. “Dat was het juiste”, oordeelt Steiner, die niet dezelfde mening als Schumacher deelt. “Het had niet gewerkt omdat hij [Schumacher] niet sneller was.. hij was sneller omdat hij in de DRS zat.”

“We hebben het voor de race besproken en het aan hem uitgelegd dat degene die achter de ander zou rijden zou denken dat hij sneller is omdat je door het DRS-effect negen tienden sneller bent”, vervolgt Steiner. “Dat maakt je niet sneller. We hebben alles in de gaten gehouden en hebben volledig het juiste gedaan omdat we anders met beide auto’s buiten de punten zouden zijn geëindigd, of slechts één punt hadden gepakt”, aldus de Haas F1-teambaas.