Hoewel het team van Haas niet aan een geweldig seizoen bezig is, zijn er genoeg coureurs die interesse hebben getoond in een 2020-zitje bij het Amerikaanse team, zegt teambaas Günther Steiner.

Op papier heeft Haas één zitje vrij, met Kevin Magnussen die al een deal op zak heeft voor 2020, maar Romain Grosjean wiens deal na afloop van dit seizoen afloopt. Steiner heeft na de reeks voorvallen tussen de twee – Magnussen en Grosjean botsten drie keer met elkaar in de eerste twaalf races – echter aangegeven dat dit ‘absoluut’ gevolgen kan hebben voor de rijdersbezetting voor 2020.

Lees ook: Steiner ziet tussentijdse rijderswissel niet zitten: ‘Zou wanhopige zet zijn’

De Haas-teambaas heeft daarbij in het midden gelaten voor wie van de twee dit mogelijk gevolgen heeft, waardoor er nog volop gespeculeerd wordt over wie er in 2020 in de Amerikaanse bolides zitten.

Steiner zelf doet daarbij nu een duit in het zakje door tegenover Formula1.com te verklaren ‘dat je een groter risico kan nemen als je minder te verliezen hebt’ en ‘elke situatie anders is’. Daarbij is er ‘nog steeds interesse van coureur om voor Haas te rijden’, zo haalt hij aan. “Want ze weten dat we geen zwak team zijn.”

Name dropping
In gesprek met Formula1.com noemt Steiner daarbij nu een aantal coureurs bij naam, waaronder Mercedes-reserve Esteban Ocon, die dit jaar aan de zijlijn staat. “Als je een jaar niet racet, zakt je marktwaarde uiteraard, want het is hier ‘uit het oog, uit het hart’, maar hij was vorig jaar erg goed.”
(tekst loopt door onder de foto)

Tweede kansen zijn zeldzaam in de Formule 1, weet Steiner, maar hij noemt Toro Rosso’s Daniil Kvyat als voorbeeld van hoe het goed kan uitpakken: “Hij lag er een jaar uit, kwam terug en rijdt vrij sterk.” Volgens Steiner brengt iemand terughalen na een jaar er tussenuit vaak onzekerheid met zich mee “Maar”, zegt hij, “je neemt met elke keuze een risico, behalve als je voor iemand gaat die er al lang zit.”

Een coureur die inmiddels zeker een bewezen waarde is, is Nico Hülkenberg, bezig aan zijn negende jaar in de sport en zijn derde bij Renault. Voor Haas in 2016 in de Formule 1 debuteerde, probeerde het al eens tevergeefs om de Duitser te strikken. Staat hij nu op het lijstje? “Volgens mij heeft hij een contract bij Renault, maar ik weet niet wat daar gaat gebeuren”, zegt Steiner, die grapt dat Hülkenberg naar Haast ‘een explosieve transfer’ zou zijn.

Volgens Steiner kan Haas zich echter ‘niet alle coureurs die op de markt zijn, veroorloven’. Momenteel is het hoe dan ook nog aftasten en praten, zegt de Italiaan in Amerikaanse dienst. “Er is nog niemand die echt de stap zet.”

Lees ook: Zomerrapport – Haas: Stap achteruit in plaats van sprong naar voren