*

Zomerrapport – Haas: Stap achteruit in plaats van sprong naar voren

Daan de Geus

Daan de Geus

13 augustus 2019 13:00

Zomerrapport – Haas: Stap achteruit in plaats van sprong naar voren
Motorsport Images

In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. Als tweede aan de beurt is het team dat voorlaatste staat: het kleine Amerikaanse Haas.

“Dit is zo’n jaar waarvan we wisten dat het zou komen”, erkent Haas’ kleurrijke teambaas Günther Steiner, sprekend over het eerste seizoen waarin Haas níét in de lift zit. Na het verrassende debuutseizoen 2016, een solide tweede jaar en een hoopgevend 2018 waarin Haas om de eretitel van best of the rest vecht, komt de klad erin. Na twaalf races staat de teller op 26 punten – het laagste aantal waarmee Haas ooit de zomerstop is ingegaan – maar zorgwekkender zijn de titelsponsorperikelen, het raadselachtige gedrag van de VF-19-bolide en de almaar botsende coureurs.

Lees ook: Zomerrapport – Williams: Hoop doet leven in weer een verloren jaar

Sponsorsoap
Dat uitgerekend Haas in een soap verwikkeld raakt die zelfs op de Amerikaanse tv zijn gelijke niet kent, is zowel toepasselijk als sneu. Bij de presentatie staat Steiner nog te stralen. Met een titelsponsor kan Haas volgens hem de volgende stappen zetten, zelfs sprongen maken. Dat Rich Energy een op zijn zachtst gezegd ondoorgrondelijk (of harder gesteld: schimmig) bedrijf is, mag de pret niet drukken. “We hebben onze research gedaan”, klinkt het, “komt goed.”

Als Haas na de seizoensopener in Australië echter struikelt en daarna doorstrompelt omdat het de auto niet aan het werk krijgt op het Pirelli-schoeisel, duurt het niet lang voor Rich Energy-ceo Williams Storey er genoeg van heeft. De brallerige Brit trekt op Trumpiaanse wijze voor de race op Silverstone de stekker uit de samenwerking. Zo denkt hij, althans. Zoals het een goede (of goedkope) soap betaamt, zijn er de nodige plotwendingen. Die leiden er toe dat Rich Energy blijft, maar Storey van toneel verdwijnt. Al is er een cliffhanger: “We evalueren van de zomer of we samen verdergaan”, aldus Steiner. “Dat zie je wel aan of Rich Energy daarna nog op de auto staat of niet.”
Lees ook: William Storey vertrekt bij Rich Energy
(tekst loopt door onder de foto)

Haantjes bij Haas
Die auto is de VF-19, al zijn daar tegenwoordig twee versies van: Kevin Magnussen heeft de nieuwste specificatie, teamgenoot Romain Grosjean rijdt sinds Silverstone met de ‘Australië-spec’. Dit om deze te vergelijken, met het nog altijd jonge team dat maar niet weet welke beter werkt – en waarom.

In Engeland en Duitsland lopen beide auto’s echter blikschade op als Magnussen en Grosjean met elkaar botsen, iets wat ze ook al in Spanje hebben gedaan. Steiner is er wekenlang woedend om, júíst omdat Haas kilometers moet maken en data verzamelen. “Onacceptabel”, briest de Italiaan, die met maatregelen dreigt (‘alle opties liggen op tafel’) die er uiteindelijk niet komen. Rijderswissels tijdens het seizoen zijn zinloos, meent Steiner, die zich tot zijn eigen verbazing gelukkig kan prijzen als Grosjean en Magnussen zich op de Hungaroring eens wél gedragen in duel met elkaar.

Lees ook: Steiner ziet veranderen van coureurs niet zitten: ‘Zou een wanhopige zet zijn’

Boodschap eindelijk begrepen? Met alle problemen die Haas kent, zou het wel zo fijn zijn als ruziënde coureurs daar in de tweede seizoenshelft niet meer bij horen. Dan kan het zich verder op de andere hoofdpijndossiers storten om toch nog wat van seizoen nummer vier te maken.

Het oordeel van Olav Mol: “Bij Magnussen zie ik inzet, racecraft en gogme: als hij zijn vizier sluit, staat daar een Viking. Iedereen weet: als je Magnussen wilt inhalen, moet je je best doen. Haas is grillig en zijn uitslagen dus ook, maar als er een kansje is, pakt hij het. Ik denk dat hij onderschat wordt.”

“Van Grosjean vind ik dat de manier waarop hij in de auto communiceert, illustreert hoe onmachtig hij is. Hij is ook altijd bij lullige incidenten betrokken, nooit bij iets stoers. Hij kan het wel, maar spinnen in de pits – of zoals vorig jaar onder de safety-car – doet geen enkele andere coureur. Dat zit dan dus in hem.”

Foto Olav Mol © Peter van Egmond.