*

William Storey vertrekt bij Rich Energy, omstreden Haas-sponsor verandert naam in Lightning Volt

Laurens Stade

Laurens Stade

17 juli 2019 10:40

William Storey vertrekt bij Rich Energy, omstreden Haas-sponsor verandert naam in Lightning Volt

Een nieuwe ontwikkeling in de chaos omtrent Rich Energy: ceo William Storey, is van zijn taken ontheven. Daarnaast verandert de energiedrankjesfabrikant zijn naam van Rich Energy naar Lightning Volt. Dat blijkt uit documenten van de Britse Kamer van Koophandel die Motorsport.com heeft opgevraagd.

In de documenten valt te lezen dat het contract van Storey op 16 juli is opgeheven en hij dus niet langer actief is als directeur. De functie wordt nu overgenomen door de Kroaat Zoran Terzic. Tevens is Storey niet langer meer een ‘persoon met significante controle over het bedrijf’. Deze rol wordt nu overgenomen door Matthew Kell. Hij zou meer dan 75 procent van de aandelen bezitten.

Dat Storey niet langer meer significante controle heeft over het bedrijf, werd bevestigd middels een tweet op het account van Rich Energy. ”William Storey, oprichter van Rich Energy, heeft zijn meerderheidsbelang in het bedrijf verkocht aan derden. Dit was vol afkeer van het dubbelzinnige gedrag van de minderheid aandeelhouders. Zoals Arnold Schwarzenegger zei: He’ll be back!”

Tevens verandert het bedrijf per direct zijn naam naar Lightning Volt. Of dat gevolgen gaat hebben voor het contract met het Haas F1-team is nog onduidelijk.

‘Resultaten onacceptabel’
Vorige week begon het drama toen Rich Energy plots via Twitter bekendmaakte dat het per direct stopte met de sponsoring van Haas. De tegenvallende resultaten zouden daarvan de reden zijn: ”We willen de strijd aan gaan met Red Bull, maar dat we (in Oostenrijk) achter de Williams aanhobbelden was onacceptabel.” Daarnaast zou de Formule 1 ‘te politiek correct’ zijn.

Lees ook: Rich Energy stopt met sponsoring Haas: ‘Prestaties onacceptabel, F1 te politiek correct’

Dat bericht kwam als een ‘verrassing’ voor Haas-teambaas Günther Steiner. ”Momenteel is Rich Energy nog steeds onze titelsponsor”, was dan ook zijn reactie. De wagens van Haas waren tijdens de Britse Grand Prix nog voorzien van de Rich Energy logo’s.

Het oude logo van Rich Energy op de Haas-auto. Het gewei was vanaf Canada niet meer te zien, omdat Rich Energy toen net een rechtszaak daarover verloren had. Foto: Motorsport Images

Controversieel bedrijf
Een deel van de aandeelhouders reageerde op de controverse door te stellen dat zij de ‘PR-puinhoop’ willen opruimen en de relatie met Haas proberen te redden.

Rich Energy kwam al snel in verlegenheid door de rechtszaak die werd aangespannen door Whyte Bikes. De energiedrankjesfabrikant zou het logo van de fietsenfabrikant gekopieerd hebben. De rechter stelde Whyte Bikes in het gelijk, waarop Rich Energy het gewei uit haar logo moest halen. Daarnaast moest het de legale kosten van 40.000 euro betalen aan Whyte Bikes, maar deed dat niet op tijd. De fietsenfabrikant dreigde daarop met het aanvragen van het faillissement van het bedrijf en William Storey.

Lees ook: Faillissement Rich Energy dreigt, Whyte Bikes onderneemt gerechtelijke stappen

In de nieuwe editie van FORMULE 1 magazine die deze week verschijnt lees je meer over de escalatie bij Rich Energy met reacties vanuit de paddock.