Marussia’s technische consultant Pat Symonds gelooft dat het Russisch-Engelse team de weg naar boven zal vinden, al erkent hij dat het een langdurig proces zal zijn.

 

Marussia, dat in de afgelopen twee seizoenen als Virgin door het leven ging, kon in 2010 en 2011 geen potten breken. Dat het in het debuutseizoen van het team niet geweldig ging, viel te verwachten, maar dat het vorig jaar eerder slechter dan beter ging, heeft er voor gezorgd dat het team inmiddels een andere weg is ingeslagen.

 

Gevolg daarvan is dat technisch directeur Nick Wirth aan de kant is gezet, terwijl Symonds – die door zijn betrokkenheid bij het Crashgate-schandaal in zijn tijd bij Renault pas in 2013 weer een officiële functie bij een team mag bekleden – als consultant in geest zijn opvolger is en zodoende nauw samenwerkt met chef-ontwerper John McQuilliam.

 

Een ander gevolg van de herstructurering is dat Marussia behoorlijk in de weer is op de arbeidsmarkt voor Formule 1-personeel. “We zijn het team ontzettend aan het uitbreiden”, vertelt Symonds aan Autosport. “Op het moment hebben we 170 mensen in dienst, maar dat zal gedurende 2012 toenemen tot boven de 200.”

 

“Het enige probleem is dat veel mensen binnen de Formule 1 vaak een opzegtermijn hebben van een half jaar, dus de invloed van dit soort wijzigingen merken we pas echt als we met de ontwikkeling van de auto voor 2013 beginnen.”

 

Dat voorbehoud houdt echter niet in dat er niet hard gewerkt is aan de nieuwe auto voor 2012, zo benadrukt Symonds. “Onze hele ontwerpfilosofie is op de schop gegaan en we kijken nu heel anders naar de aerodynamische zijde van het ontwikkelingsproces.”

 

“Onze vorige auto was op mechanisch vlak namelijk best goed. Hij was makkelijk bestuurbaar, simpel om af te stellen en deed het prima in de langzame bochten, maar qua aerodynamica kwam hij schromelijk tekort”, vat Symonds de problemen van de MVR-02 van 2011 samen.

 

“De aerodynamica is tegenwoordig echter de belangrijkste factor voor de prestaties van een Formule 1-auto, dus het is essentieel dat we meer downforce vinden”, legt Marussia’s technical consultant de vinger op de zere plek.

 

Dit betekent dat de auto voor 2012 grotendeels nieuw zal zijn, al benadrukt Symonds ook dat er geen risico’s genomen zijn: “Dit is voor ons niet de juiste tijd om iets radicaals te probereren. Als je op zo’n grote achterstand staat als wij, dan moet je je werk gewoon zo goed mogelijk doen en proberen je op elk mogelijk vlak zoveel mogelijk te verbeteren.”

 

“Natuurlijk neem je altijd wel iets van de vorige auto mee in het ontwerp van de nieuwe bolide, maar bij ons is dat veel minder het geval dan je normaal gesproken zou doen.”

 

“De ontwikkeling van de 2012-bolide ligt op schema”, verklaart Symonds verder. “We hadden, vanwege alle veranderingen binnen het team, veel werk te doen in weinig tijd. Het is in essentie alsof we sinds juli van vorig jaar weer vanaf nul moesten beginnen, maar we mikken erop de auto op tijd voor de tweede wintertest af te hebben.”

 

Tijdens de eerste test in Jerez zal Marussia dus nog met de oude Virgin rijden. Daarna moet de nieuwe bolide – die dankzij de samenwerking met McLaren ook in de windtunnel getest is – eerst alle crashtests doorstaan en vervolgens in Barcelona zijn vuurdoop maken.