Circuitontwerper Hermann Tilke, hofleverancier van de moderne koningsklasse, denkt dat het een goede ontwikkeling is dat de Formule 1 steeds meer richting stratencircuits gaat.

Zo wordt de huisontwerper van de sport geciteerd door Autosport. “Als je een permanent circuit ontwerpt, doe je dat niet alleen met professionele coureurs in gedachten, maar voor alle soorten coureurs. Ook amateurs, jongeren en oudere mensen die een track day willen doen. Je kijkt dan niet alleen naar de Formule 1″, legt hij uit.

Volgens Tilke is dat in zekere zin ook iets dat tegen permanente circuits spreekt, of in elk geval in de zin dat moderne permanente banen vaak als saai, veelal hetzelfde en te klinisch worden omschreven – een kritiek die ook vaak te horen is over circuits die hijzelf heeft getekend. “Maar een investeerder die een permanent circuit aanlegt, wil een baan die geschikt is voor méér dan alleen de Formule 1.”

Circuitontwerper Tilke.

Een hardcore stratencircuit als dat in Bakoe – dat ook van Tilke’s hand is – is daarentegen ‘alleen voor professionals’. En daar zit hem volgens Tilke ook het voordeel en appeal in van de stratencircuits in grote aansprekende steden waar de Formule 1 steeds meer naar toe trekt. “De trend is in elk geval om naar stratencircuits te gaan, en ik denk dat dat goed is voor de professionele sport.”

“Elk stratencircuit is namelijk ook uniek, omdat elke stad uniek is. In de Formule 1 hebben we met Monaco, Bakoe en Singapore momenteel drie echte straatraces in het hart van drie steden die niet met elkaar te vergelijken zijn. Voor een klasse die zo professioneel is, en met zulke professionele coureurs als de Formule 1, is dat heel interessant én de juiste keuze.”

‘Het begint met goede circuits’
Formule 1-topman Chase Carey verklaarde onlangs dat de sport bij het invullen van de kalender tegenwoordig vooral zal kijken naar welke circuits voor goede races met veel actie kunnen zorgen. Daar begint het zoeken van nieuwe racelocaties volgens hem ook mee: “En de rest bouwen we er dan wel om heen”, vertelt hij RaceFans.

Volgens Carey is het jammer genoeg wel zo dat er momenteel enkele banen op de kalender staan die niet per se voor spannende races zorgen. “Daar moeten we aan werken”, verklaart hij daarom. Voor nieuwe races zijn zogenaamde ‘destination cities‘ nog altijd het doel: “Steden die echt tot de verbeelding spreken, waar je naartoe wil als je het op tv zien, en die al helemaal speciaal zijn als je er naartoe gaat.”

Singapore, een voorbeeld voor toekomstige Grands Prix.