FIA-president Jean Todt heeft toegegeven dat de Formule 1 niet goed wordt bestuurd. Volgens Todt is dat echter niks nieuws en is het niet eenvoudig dit te veranderen.

Wat de FIA-president daarbij aangeeft, is dat hij ‘zeer bereid’ is over de problemen van de sport te praten: “Al wil ik ook graag benadrukken dat we in Australië een geweldige race hebben gezien. Er is dus genoeg positiefs. Dat mogen we ook niet vergeten en moeten we meer etaleren. We communiceren veel te negatief over de sport”, vindt hij.

Ook Todt draait er echter niet omheen dat de bestuursvorm niet werkt. “Maar dat is al decennia lang het geval”, zo weigert hij alleen daar de verantwoordelijkheid voor te nemen. Aan de suggestie dat hij en de FIA meer als alleenheerser moeten optreden in het belang van de Formule 1, heeft Todt geen boodschap: “De mensen die dat roepen, zijn vaak dezelfde mensen die tegen beslissingen van de FIA of commerciële rechtenhouder stemmen.”

Daarnaast, zo stelt hij met klem, draait het bij de FIA en voor hem als president niet alleen maar om de Formule 1. “Dat is nog geen tien procent van ons werk. Daarom hebben we ook een sterke Formule 1-groep nodig. Natuurlijk zou het wel eens fijn zijn als de FIA het alleen voor het zeggen zou hebben, maar dat is historisch simpelweg niet het geval. Alleen als het om veiligheid gaat, kan de FIA eenzijdig reglementswijzigingen doorvoeren.”

Volgens Todt kan de bestuursvorm van de sport bovendien sowieso niet aangepast worden tot er in 2020 een nieuw Concorde Verdrag tussen de teams, FIA en exploitant FOM gesloten wordt. De enige uitzondering daarop zou een unaniem besluit tot verandering zijn, maar Todt acht het niet waarschijnlijk dat het daar van komt.

Dat bijvoorbeeld de coureurs in een open brief op veranderingen hebben aangedrongen, verandert daar niks aan, zo maakt Todt duidelijk. “Maar ik heb er sympathie voor dat ze uit liefde voor de sport willen helpen de Formule 1 gezond te maken”, verklaart Todt, die zegt altijd open te staan voor de suggesties van coureurs. “Ze hebben volledige toegang tot de FIA, daar hoeven ze geen brief voor te schrijven.”