Ondanks klachten en lobbywerkzaamheden van onder meer Ferrari, Red Bull en Bernie Ecclestone gaat de FIA het technische reglement wat brandstofgebruik betreft niet aanpassen, vertelt president Jean Todt. Wel gaat er gekeken worden of het V6-geluid indrukwekkender gemaakt kan worden.

Voor aanvang van het raceweekend in Bahrein is er door alle belanghebbenden uitgebreid gesproken over het mogelijk aanpassen van het nieuwe technische reglement, waarbij onder meer werd voorgesteld de brandstoflimiet te verhogen, om te voorkomen dat coureurs te rustig rondcruisen om benzine te sparen.

Nog voor de Grand Prix van Bahrein van start ging, wat overigens een thriller was waarin de heren coureurs het bepaald niet rustig aan deden, maakte Todt ten overstaan van onder meer Autosport en de BBC echter duidelijk dat de FIA deze regels niet gaat veranderen.

“Iedereen heeft zo z’n mening over de nieuwe regels en dat is prima, maar we hoeven niet aan elke mening – ook al komt die van een invloedrijke persoon of partij – gehoor geven”, verklaarde Todt afgelopen zondag.

“We hebben deze regels ingevoerd en de klachten komen uit de hoek van de teams die het niet goed doen, zoals altijd het geval is in een competitieve sport als de Formule 1. Ik heb kampioenschapsleider Nico Rosberg bijvoorbeeld niet horen klagen, net zoals ik Sebastian Vettel vorig jaar niet heb gehoord over de regels waaronder zijn team Red Bull toen zo goed presteerde.”

“Ik heb trouwens ook niet de indruk dat Rosberg en zijn teamgenoot Lewis Hamilton maar wat rondtoeren, dus de bottom line is duidelijk: als je een auto en motor hebt die goed omgaan met de nieuwe, efficiëntere regels, heb je geen problemen. En als je een krachtbron hebt geproduceerd die vijf tot vijftien kilo te zwaar is, ben je uiteraard in het nadeel.”

Geluid
Waar Todt wél verandering in wil aanbrengen, is het V6-geluid wat lang niet iedereen kan bekoren. “We hebben het daar met de motorfabrikanten over gehad en we gaan kijken of er op termijn iets aan kunnen doen”, verkondigde Todt, die zich verder niet uitliet over wat hijzelf van het geluid vindt, maar een werkgroep in het leven heeft geroepen omdat hem gevraagd is er iets aan te doen.

“Het is duidelijk dat er zorgen om het geluid zijn, dus ik hoop dat we een oplossing kunnen bedenken waar iedereen vrede mee heeft, zodat we hopelijk tijdens de testdagen na de race in Spanje al wat dingen kunnen uitproberen.”