Caterham mag in Abu Dhabi dan weer van de partij zijn, voor de langere termijn ziet de toekomst er nog altijd bijzonder somber uit. Er zijn twijfels of het team wel op tijd een auto voor 2015 kan produceren.

Onder het vorige management werd al gewerkt aan een nieuw chassis, maar sinds het team onder curatele staat, zijn de werkzaamheden stilgelegd. Op de fabriek gebeurt momenteel niets. Voor de race in Abu Dhabi is een kernteam samengesteld van medewerkers die op projectbasis zijn ingehuurd.

De kans dat Caterham nog een nieuwe auto kan produceren voor volgend seizoen slinkt met de dag. Dat betekent dat wanneer er een partij wordt gevonden die de renstal wil overnemen, het chassis van 2014 zal moeten worden hergebruikt.

De regelwijzigingen voor volgend jaar omvatten onder meer de hoogte van de voorkant van het chassis. Hoewel sommige teams stellen dat hun huidige auto’s hiervoor niet geschikt zijn, zou Caterham in theorie aan de regels kunnen voldoen.

Een groter probleem is dat de krachtbron van Renault die voor 2015 wordt gehomologeerd ingrijpende wijzingen vereist aan de onderdelen eromheen. Daar hangt een kostbaar en tijdrovend process aan vast. Renault stelt voor dat Caterham de motor van 2014 blijft gebruiken om kosten te besparen.

Onder de huidige regels mag een fabrikant echter maar één krachtbron homologeren en dat betekent dat het 2014-model volgend seizoen niet langer legaal is. Renault en het vorige management van Caterham hebben de FIA om dispensatie gevraagd, maar het is niet bekend of dat verzoek nog loopt bij de F1 Commission en de World Motor Sport Council.